۰

رئيس جمهور: جهان اسلام بايد متحد شود

تاریخ انتشار
شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸
رئيس جمهور: جهان اسلام بايد متحد شود
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ، با بیان اینکه مبنا قلدری و منافع آمریکا نیست بلکه احترام به حقوق و منافع ملتهاست، تصریح کرد:اختلاف جهان اسلام با آمریکا بر سر آزادی و بندگی است.
رییس جمهور در ابتدای سخنان خود گفت:پیامبر بی تردید مسیر نور و هدایت را برای همه جهانیان به ارمغان آورد. درست است که او برای مسلمانان برادری را آورد، ولی  برای همه جهانیان همزیستی مسالمت‌آمیز را به ارمغان آورد دین اسلام دین احترام تنها به مسلمانان نیست، دین احترام به همه انسان ها واحترام به همه ارزش‌های والای انسانی است و امروز افتخار ما آن است که خلق نیکوی پیامبر و سیره بلند او و کلام والای او را بتوانیم پیروی کنیم و ادامه دهیم.
روحانی با بیان اینکه شرایط امروز منطقه ما، شرایط سخت و ناگواری است، گفت: از فلسطین و لیبی و سوریه و یمن و حتی شرایط امروز افغانستان و پاکستان و عراق چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد. عزت و سربلندی مسلمانان در منطقه و جهان بر آن است که آزادی که پیامبر برای همه انسان‌ها آورد به رسمیت شناخته شود.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخورد و جنگ و دعوای امروز ما با غرب و در راس آن آمریکا بر سر چیست؟ سخن در یک کلمه است؛ آیا آزادی برای غرب و بردگی برای دیگران باید باشد؟ یا آزادی باید برای همه باشد؟ منطق پیامبر و اسلام آزادی انسان‌ها و جوامع انسانی و ملت‌ها و امت اسلامی بوده و آنچه امروز آمریکا از این منطقه و جهان می‌خواهد بردگی است و اختلاف ما اختلاف آزادی و برگی است.
وی ادامه داد: آنها می‌گویند همه جهان باید آمریکایی فکر کنند و به ارزش‌های آن احترام بگذارند. ما می‌گوییم همه انسان‌ها آزادند، همانگونه که مصلحت می‌دانند بیندیشند و ارزش‌هایی را مورد احترام قرار دهند که راه سعادت انسان‌ها را تضمین می‌کند، این یک اختلاف بلندمدت در طول قرن‌ها است قبل از جنگ جهانی اول بعد از جنگ  جهانی دوم همه جا این اختلاف را می‌بینیم.
روحانی خاطرنشان کرد: آنها می‌گویند عظمت و فرمانروایی بر مبنای قدرت است، ما می‌گوییم بر مبنای عدل و احترام به حقوق همه است. این اختلاف قرن‌ها بین ما و جهان غرب است. آنها می‌گویند منافع ما باید همه جا اصل باشد و ملت‌هایی که خلاف منافع آنها حرکت می‌کنند دعوت می‌کنند به راهی که خود ترسیم کردند، بازگردند.
وی ادامه داد: ما می‌گوییم راه انسان‌ها را خداوند بزرگ، انبیا و خرد انسان‌ها ترسیم کرده است. قلدران تاریخ نمی‌توانند راه ما را تعیین کنند. آنها می‌گویند هرکس که سلاح برتر در اختیار دارد در سازمان ملل حق وتو دارد. سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم بر مبنای قدرت نظامی تشکیل شد؛ هرکس زور بیشتر دارد رای بالاتری دارد و آنکه قدرت نظامی برتر دارد حرف او حرف نهایی است و حق وتو دارد.
رئیس جمهور افزود: ۵ کشوری که آن روز دارای سلاح اتمی بودند ،صاحب حق وتو شدند. لذا مبنای حق وتو چه شد؛ آیا کشورهای جهان رای دادند؛ آیا جمعیت این ۵ کشور دیکته می‌کرد که حق وتو داشته باشند؛ آیا سوابق تمدنی آنها این را می‌گفت. هرکس که به سلاح برتر، کشنده‌تر و ویرانگرتر دسترسی دارد، حق وتو دارد؛ این اساس ترسیم دنیای جدید بعد از جنگ جهانی دوم بوده است.
 
کد مطلب : ۱۴۴۴۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.