۰

بركناري بن سلمان به نفع ايران خواهد شد ؟!

تاریخ انتشار
شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۱
بركناري بن سلمان به نفع ايران خواهد شد ؟!
ماجرای قتل خاشقچی این ‏روزها نه تنها به بحران شدید مشروعیت در حکومت عربستان بلکه به یک "دردسر بزرگ" ‏برای رئیس جمهور ‏آمریکا  در داخل و خارج آمریکا نیز تبدیل شده است. ترامپ ‏بارها اعلام کرده که نمی‌خواهد دولت عربستان را به ‏عنوان یک متحد کلیدی در منطقه از ‏دست بدهد‎.‌ همانطور که پیش‌بینی می شد، ترامپ طی روزهای اخیر به کرات در چند اظهارنظر، نقش بن سلمان را در پرونده این قتل به طور کلی نادیده گرفت و تنها گفت عاملان را مجازات خواهیم کرد. در این باره با دکتر محمد عجم، پژوهشگر خلیج فارس و کارشناس مسائل عرب و خاورمیانه گفتگو کرده‌ایم که از نظر می گذرانید: 

 
ارزیابی شما از بیانیه ترامپ درباره قتل خاشقچی به چه صورت است؟ پیش بینی شما از آینده بن سلمان و وضعیت سیاسی عربستان در منطقه چیست؟ ایا ولیعهد برکنار خواهد شد؟
مواضع ترامپ قابل پیش بینی بود از یکماه قبل او گزارشات موثق در مورد دست داشتن بن سلمان در قتل را نادیده می گرفت و یا انکار می کرد. آمریکا و غرب به هیچ عنوان آمادگی آنرا ندارند که بن سلمان را برکنار کنند. بن سلمان سوگلی غرب است و برای مطرح کردن و بزک کردن او هزینه کرده است نظام های غربی فعلا گزینه ای بجای او ندارند و نگران هستند هرگونه تغییر در ساختار حکومت عربستان توازن قوا در منطقه خلیج فارس را برهم زند و  ایران از آب گل آلود ماهی بگیرد. آنها فکر می کنند که برکناری بن سلمان به نفع ایران هست و یک دشمن لجوج ایران کنار گذاشته می شود و این اصلا برای منافع آنها سود آور نیست. از طرفی غرب نگران است تغییر ساختار قدرت در عربستان دولت آن را تضعیف کند و این تضعیف به یک سلسله تحولات ناخوشایندی منجر شود که افراطیون و تروریستها در منطقه قدرت بگیرند.
برخی تحلیلگران معتقدند هجمه سیاسی علیه عربستان به پایان جنگ یمن منتهی خواهد شد، تحلیل شما چیست؟ آیا وزیر خارجه انگلیس برای پایان بحران یمن به خاورمیانه آمده بود؟
درست است فعلا غرب به جای مجازات بن سلمان در داخل ساختار قدرت عربستان تصمیم دارند جاه طلبی  او را در جنگ یمن مهار کنند، جنگ غیر انسانی یمن خشم آزادیخواهان جهان را برانگیخته است. آمریکا، انگلستان و آلمان ناچار هستند تحت فشار افکار عمومی که جنایت قتل خاشقچی وجدان و خرد جمعی را بیدار کرد به مهار  جاه طلبی های بن سلمان در یمن  فکر کنند قبلا به بن سلمان اختیار تام داده شده بود و در مقابل همه جنایات ائتلاف سعودی در یمن غرب همراهی می کرد و جنایات را توجیه می کرد اما اکنون ورق به نفع مقاومت یمن برگشته است. ایران علاقه ای به دخالت در تحولات داخلی  و جنگ قدرت در دربار عربستان ندارد. اما اگر مصایب و آلام مردم یمن پایان یابد ایران خرسند خواهد شد.
 
کد مطلب : ۱۴۴۳۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.