۰

روحانی: دست برداشتن دولت از اقتصاد، تاکید رهبر انقلاب و اهتمام دولت است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۸
روحانی: دست برداشتن دولت از اقتصاد، تاکید رهبر انقلاب و اهتمام دولت است
 به گزارش عصر تعادل ، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در جمع مدیران وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی با بیان اینکه اشتغال برای کشور امنیت اجتماعی، استحکام خانواده و سلامت روحی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: یکی از افتخارات دولت ایجاد اشتغال است، ولی خیلی از مردم این دستاورد را باور نمی‌کنند؛ البته ما هرچه شغل درست می‌کنیم، بیکاری کم نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: باید آمار ایجاد اشتغال در مدت هشت سال قبل دولت یازدهم و در مدت ۵ سال و نیم دولت تدبیر و امید مقایسه شود. در اول دولت یازدهم آمار شاغلین حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود، اما بر اساس آمار پاییز امسال، تعداد شاغلین حدود ۲۴ میلیون نفر است. یعنی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده است؛ یعنی به طور متوسط در هر سال بالای ۵۰۰ هزار شغل خالص درست کرده‌ایم.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمار بیکاری از اول دولت تدبیر و امید ۳ میلیون نفر بوده و اکنون نیز همین آمار وجود دارد، بیان کرد: دلیل ثابت بودن آمار بیکاری این است که نیروی کار مدام وارد بازار کار می‌شود و ما باید بیش از آمار متقاضیان، شغل درست کنیم تا بیکاری نداشته باشیم. آمار ایجاد اشتغال کافی نیست و باید همه تلاش کنیم تا آمار اشتغال را افزایش دهیم، ما از نیاز جامعه عقب هستیم.
 
روحانی اظهار کرد: یک قدم در مبارزه با تحریم، ارائه کار با کیفیت است تا به کالای خارجی نیاز نداشته باشیم. جوانان مخلص وطن دوست می‌توانند این نیاز ما را رفع کنند. خرید کالای ایرانی با حرف محقق نمی‌شود، بلکه ما باید کاری کنیم که جنس ایرانی بر جنس خارجی ترجیح داده شود و قیمت آن متناسب با کیفیتش باشد. باید به مردم برند و مارک معرفی کنیم تا کالای داخلی با آن برند موجب اطمینان مردم شود. اگر کارگر یا صاحب کارخانه‌ای از محصول کارخانه خود استفاده نمی‌کند، معلوم می‌شود که تولید مشکل دارد.
 
رئیس‌جمهور گفت: به ما آماری داده‌اند که شرکت‌های دانش‌بنیان ۳۰۰ هزار اشتغال ایجاد گرده است. بر اساس آمار گفتند در سال ۹۶ درآمد این شرکت‌ها ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم برای یک سال بسیار بالاست. این نشان می‌دهد که نوع کار و آموزش کارگری ما فرق خواهد کرد. شما در مراکز فنی و حرفه‌ای برای سال‌های آینده آموزش بدهید، الان جوشکاری دستی یاد می‌دهید، ده سال دیگر با ربات خواهد بود. تحولات جامعه آینده را در آموزش مد نظر قرار دهید. باید بتوانیم پیشتاز و آینده‌نگر باشیم. کارگری را آموزش دهیم که نیاز جامعه است.
 
وی ادامه داد: در صادرات غیر نفتی این وزارتخانه نقش مهمی دارد. الان ما می‌توانیم صادر کننده دارو، میگو و ماهی باشیم. در بخش کشاورزی می‌توانیم صادرکننده باشیم. در این دولت چند کار بسیار مهم و خوب در وزارت کشاورزی صورت گرفته است؛ یکی از این اقدامات در بخش آبزیان بوده است. آقای حجتی می‌گفتند تولیدات آبزیان ما امسال در مقایسه با اول انقلاب چهل برابر شده است. در کشاورزی هم همین‌طور است؛ به همین دلیل در گندم سه سال است خودکفا هستیم. شکر هم تا مرز خودکفایی رفته است، فقط ۱۰ درصد واردکننده هستیم. روغن هم به همین سمت حرکت کرده است.
 
روحانی گفت: درست است که مردم در زندگی روزمره مشکل دارند و شرایط ما شرایط عادی نیست و تحریم است؛ مردم در سختی و مشکلات هستند، مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت می‌گیرند؛ من اینجا از وزیر و معاونین می‌خواهم فکری برای این افراد بکنید.
 
وی با اشاره به تلاش دولت برای تحت پوشش قرار دادن افراد نیازمند گفت: آماری که دیشب از سازمان برنامه و بودجه گرفتم با آماری که الان در ارتباط با حمایت افراد نیازمند گرفتم متفاوت است. در آماری که آقای نوبخت دیشب دادند میزان پرداختی ما به خانواده یک‌نفره بیش از سه برابر شده است. خانواده دونفره بیش از چهار برابر و خانواده سه‌نفره پنج برابر شده است، خانواده چهارنفره بیش از پنج برابر شده است. غالباً آمارها چهار برابر و پنج برابر شده است؛ البته نه اینکه رقم کافی است، بلکه مقایسه ای هست والا این هم کم است. توان این دولت محدود است. ممکن است کسی بگوید این پنج برابر کم است؛ بیش‌تر داشته باشیم باید پرداخت کنیم اما مردم باید بدانند دولت تلاش می‌کند معضلات زندگی مردم را کم کند.
 
رئیس جمهور گفت: شما به خانواده‌هایی که نیازمند مدد هستند باید کمک کنید؛ حتماً باید به خانواده‌ای که معلول دارد کمک کنیم و مهارت آموزی کنیم. مهارت دادن به چنین افرادی مهم‌تر از مدد دادن در حوزه مالی است. مهندس فتاح گزارش امیدوار کننده‌ای در این رابطه پارسال ارائه دادند. اینکه گفتید ۹۲ درصد کار را بخش خصوصی انجام می‌دهند و شما حمایت می‌کنید ارزشمند تر است. هر کاری که مردم انجام می‌دهند بهتر از ما انجام می‌دهند، به سمن ها و فعالیت‌های مردمی فضا بدهید.
 
وی ادامه داد: کمیته امداد گفت الان فقر مطلق نیست؛ به هر حال باید برای برداشتن فقر در جامعه تلاش کنیم. کاری کنیم که فقر مطلق نباشد؛ این وظیفه همه ما است و وزارت‌خانه شما باید تلاش بیش‌تری بکند. تأمین اجتماعی همان امنیت اجتماعی است؛ ما می‌خواهیم به جامعه امنیت بدهیم. آن کسی که بیمار می‌شود به او امنیت بدهیم. ان شاء الله بعداً کاری کنیم که دفترچه‌ها الکترونیکی شود. همه بتوانند از این دفترچه استفاده کنند. چند هزار میلیارد تومان ما خرج همین دفترچه‌ها می‌کنیم. این دفترچه به فرد امنیت می‌دهد. این دفترچه یار و همراهش است. حقوق بازنشستگی‌اش یاری‌اش می‌کند.
 
بر اساس این گزارش، رئیس جمهور با بیان اینکه باید کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم و دولت نقش نظارتی داشته باشد بیان کرد: دولت به بیش از ۲.۵ میلیون کارمند خود حقوق می‌دهد. مشابه همین عدد هم به بازنشستگان می‌دهد. کل پول صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح را هم می‌دهد که البته وضع آنجا خیلی بد است. برای حل مشکل باید ببینیم ابتدا خود سازمان بازنشستگی به چند کارمند نیاز دارد. خیلی از بازنشستگان حاضرند چند ساعت در روز به صورت داوطلبانه کار کنند. ما اول باید این سازمان را درست کنیم تا روی پای خود بایستد.
 
روحانی ادامه داد: مدیریت اقتصادی به عهده وزارت کار نیست. سهامداری اشکالی ندارد، ولی نباید این وزارتخانه کار اقتصادی انجام دهد. سال آینده سال واگذاری شرکت‌های مربوط به شستاست. بعضی‌ها البته کارشکنی می‌کنند، ولی برای این واگذاری باید محکم ایستاد. واگذاری این شرکت‌ها هم مورد تاکید رهبری است و هم مورد تاکید من. رهبری اشاره کرده‌اند که دولت باید دست از اقتصاد بردارد، البته خصولتی‌ها بدتر از دولت در اقتصاد حضور دارند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد. ما که در دولت از این شرکت‌ها بی خبریم، مردم هم بی خبرند و فقط خدا از آنها خبر دارد. بدترین اقتصاد اقتصاد خصولتی است، مخصوصاً وقتی افرادی در این شرکت‌ها باشند که در نهادهای نظارتی حضور دارند یا ضابط قضایی هستند. رهبری بارها تاکید کرده‌اند نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند. شستا هم که بین خصولتی و دولتی است. این را واقعاً باید جمع کرد. حتی شرکت‌های ضرر ده باید مجانی واگذار شود. به وزیر کار گفته‌ام تا پایان دولت نباید شستا وجود داشته باشد، البته سهامداری اشکالی ندارد.
 
رئیس جمهور با تقدیر از محمد شریعتمداری برای اعلام مشخصات هیات مدیره‌های شستا بیان کرد: ایجاد سامانه‌های شفافیت کار بسیار خوبی است. مردم باید بدانند این شرکت‌ها چگونه واگذار می‌شوند. لایحه شفافیت و همچنین لایحه تزاحم منافع در دولت در حال نهایی شدن است. نظارت عمومی به مردم و شفافیت مانع بروز فساد می‌شود.
 
روحانی همچنین درباره پیشنهاد استفاده از تمام نیروهای شایسته ایرانی خاطرنشان کرد: از هر ایرانی شایسته چه مسیحی چه شیعه و چه سنی باید استفاده شود. اگر می‌خواهید این افراد کار نکنند نباید از آنها مالیات بگیریم و بگوییم که پای صندوق رأی بیایند. باید از هر کس که شایسته است استفاده شود.
 
او همچنین با توصیه به استفاده از نیروهای جوان اظهار کرد: جوان انرژی دارد و فعال است. ما وقتی جوان بودیم در دوران جنگ تا ۷۲ ساعت به راحتی نمی‌خوابیدیم، ولی الان نمی‌توانیم، سن که بالا می‌رود مشکلات افزایش می‌یابد و احتیاط و توجه به دستگاه‌های نظارتی و دادگاه به ذهن می‌آید، اما جوان اصلاً دادگاه را قبول ندارد و می‌رود کار خود را انجام می‌دهد. قوه قضائیه می‌گوید که از وزیر جوان دولت شکایت می‌کند، در حالی که وزیر کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا ندارد. یک نفر در قوه قضائیه می‌گوید از او شکایت می‌کند خب شکایت کنید.
 
روحانی در پایان گفت: وزیر جوان ما هم کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد. این وزیر می‌شود نه این‌که کسی که حساب می‌کند که پس از پایان دولت به کجا می‌رود.
 

 
کد مطلب : ۱۴۵۴۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.