۰

غلامعلي دهقان، عضو حزب اعتدال و توسعه در گفت‌و‌گو با «عصر تعادل»: احتمالا مجلس آينده، شبيه به مجلس هفتم خواهد بود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۸
غلامعلي دهقان، عضو حزب اعتدال و توسعه در گفت‌و‌گو با «عصر تعادل»: احتمالا مجلس آينده، شبيه به مجلس هفتم خواهد بود
به گزارش «عصر تعادل»، در آستانه انتخابات برخي ناظران معتقدند كه مجلس آينده اكثريت قدرتمندي از دو جريان تاثيرگذار در فضاي سياسي كشور يعني اصلاح‌طلب با اصولگرا نخواهد داشت و به تبع آن فراكسيون قدرتمند راست يا چپي نيز شكل نخواهد گرفت. غلامعلي دهقان، عضو حزب اعتدال و توسعه در گفت‌و‌گو با «عصر تعادل» با اين گزاره موافق و معتقد است كه مجلس آينده، شبيه به مجلس هفتم خواهد بود.
اين عضو حزب اعتدال و توسعه معتقد است كه با توجه به حوادث آبان 98 فضاي انفعالي ميان مردم صورت گرفته‌ كه احتمال مشاركت بالاي 50 درصد را كم مي‌كند كه البته همين ميزان مشاركت هم نسبت به برخي كشورها مشاركت خوبي محسوب مي‌شود.
غلامعلي دهقان همچنين در پاسخ به اين سوال كه «آيا احتمال دارد با توجه به كم شدن اقبال مردم به دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا، غيرسياسيون متخصص به مجلس راه پيدا كنند؟»، گفت: «به هر حال در عالم سياست فرض محال، محال نيست اما با توجه به شرايط فعلي كشور به نظر مي‌رسد جرياني كه راي ثابت و پايگاه اجتماعي هميشگي و مستمري دارد، بهتر عمل كرده و در انتخابات راي مي‌آورد.»
او توضيح داد: «اگرچه چنين افرادي هم مي‌توانند گروه‌هاي خوبي باشند، هم تخصص و هم تعهد داشته‌باشند اما انتخابات مقوله پيچيده‌اي است و به پايگاه راي احتياج دارد. براي نمونه در تهران 6 هزار 500 صندوق راي وجود دارد كه از شمال تا جنوب تهران را در بر مي‌گيرد. بنابراين چه بسا اين افراد شايسته هم باشند ولي چون تشكيلات ندارند درصد موفقيت‌شان در شهرهاي بزرگ و سياسي‌تر اندك است. در شهرهاي بزرگ عمدتا ليست‌ها كه در برگيرنده افراد يك جناح سياسي هستند و كار تشكيلاتي مي‌كنند، بخت بلندتري دارند.»
اين عضو حزب اعتدال و توسعه در ادامه تاكيد كرد: «به نظر مي‌رسد با توجه به تجربه تاريخي اگر مشاركت بالا باشد، اصلاح‌طلبان و اعتداليون شانس بيشتري دارند و اگر مشاركت متوسط يا زير متوسط باشد اصولگرايان بخت بلندتري خواهند داشت.»
غلامعلي دهقان، عضو اعتدال و توسعه با اشاره به تاثيرگذاري شرايط اجتماعي در ميزان مشاركت سياسي گفت: «براي راي‌آوري شرايط اجتماعي حرف اول را مي‌زند. كما بيش اين موضوع را در ادوار مختلف شاهد بوده‌ايم. انتخابات مجلس 4 سال قبل كساني در ليست تهران قرار گرفتند كه نه تنها مردم بلكه براي خواص جامعه هم ناشناخته بودند. ولي مردم از آنجا كه در شهرهاي بزرگ معمولا ليستي راي مي‌دهند اين آقايان و خانم‌ها هم به مجلس راه يافتند. بنابراين شرايط اجتماعي در تحليل انتخابات بسيارحايز اهميت است.»
 
 
 
کد مطلب : ۱۴۶۶۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.
{ADVERTISE_DOC_LOCATION_13_BLOCK}