۰

ساده‌اندیشان در هر سمتی، تا دیرنشده به خط اصیل اسلام ناب بازگردند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۸
دانشگاه جامع امام حسین (ع) در راستای رسالت علمی و انقلابی خود با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اقدام به بازخوانی بخشی از آخرین پیام امام خمینی (ره) به مناسبت نیمه شعبان در تعیین رویکردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی و پاسخگویی به شبهات انحرافی و به ظاهر علمی در تعامل با مستکبران کرد. متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

۱۴ خرداد امسال، سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی سلام الله علیه، با ایام میلاد مسعود منجی عالم بشریت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقارن شده است. با توجه به مضامین مهم مطرح شده در باب سیاست خارجی جمهوری اسلامی و ریل گذاری حرکت جمهوری اسلامی پس از پایان جنگ، دانشگاه امام حسین علیه السلام طی بیانیه‌ای آخرین پیام امام به مناسبت نیمه شعبان را که در تاریخ ۶۸/۱/۲، خطاب به مهاجرین جنگ تحمیلی صادر شده را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهد؛ باشد که از این مسیر درس‌های نورانی، قرآنی و راهگشای معمار انقلاب بیش از پیش در کشور مدنظر همه مسئولین، مردم و عاشقان راه امام قرار گیرد.

امام خمینی سلام الله علیه از آغاز نهضت سیاسی-الهی خویش، مقولات سیاست خارجی را جزو اولویت‌های اول حرکت خویش قرار داد. ایشان استبداد سیاسی سیاه پهلوی اول و دوم را بخشی از سیاست خارجی جهانی ابرقدرت ها خصوصاً آمریکا و انگلیس می‌دانست. امام راحل عقب ماندگی تاریخی ملت ایران را بخشی از برنامه طراحی شده برای جهان شرق و دنیای اسلام می دانست. لذا خوش‌بینی و تلقی وجود کوچک‌ترین شفقت، مروت و انصاف در ذات قدرتمندان بین‌المللی را از نظر تاریخی منتفی و نتیجه ساده‌اندیشی می‌دانست. چرا که ایشان تمدن فعلی غرب را بنا شده بر استثمار مستضعفان و خون‌های به ناحق ریخته مظلومان معرفی می‌کردند. «امروز غرب و شرق به خوبی می‌دانند که تنها نیرویی که می‌تواند آنان را از صحنه خارج کند، اسلام است. آنها در این ده سال انقلاب اسلامی ایران ضربات سختی از اسلام خورده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که به هر وسیله ممکن آن را در ایران که مرکز اسلام ناب محمدی است نابود کنند.»

امام خمینی سلام الله علیه از آغاز نهضت خواستار هوشیاری ملت ایران و دیگر ملت‌های اسلامی نسبت به توطئه‌های استکبار شرق و غرب بودند. مستکبران عالم در طول تاریخ برای به خدمت گرفتن توده‌ها از عناوین و توجیهات مختلفی بهره گرفته‌اند و سعی کرده‌اند در ظواهر فریبنده، مردم کشورها را تحت سلطه خویش داشته باشند. وقتی با سلاح نظامی این دسترسی ممکن نبوده است با نفوذ دادن انسان‌های فاسد و وابسته به ملت‌ها را به تبعیت و ذلت قدرت‌های بزرگ کشانده‌اند.

حضرت امام خمینی سلام الله علیه، بالاترین و عظیم‌ترین منبع قدرت در مسیر حفظ استقلال و عقب زدن ابرقدرت‌ها را نیروی ملت می‌دانند. ایشان در پیام شان به مناسبت پذیرش قطعنامه ۵۹۸، مرقوم می‌کنند: «شرط قدرت های بزرگ برای اعطای اعتبار و عزت به ملت ایران، عدول ملت ایران از همه موازین اسلامی و انقلابی و ویران کردن خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین – علیهم السلام– بدست خود ملت ایران است.»

بدین جهت کسانی که کوشش می‌کنند تا از مسیر دیگری عزت و آبرو به ایران و ایرانی ببخشند، باید بدین سوال امام پاسخ دهند: «که ملت‌های جهان سوم و مسلمانان و خصوصاً ملت ایران، در چه زمانی نزد غربی‌ها و شرقی‌ها احترام و اعتبار داشته‌اند که امروز بی‌اعتبار شده‌اند؟!». کسانی که «با دلسوزی‌های بی‌مورد و اعتراض‌های کودکانه» جمهوری اسلامی را مسبب دشمنی‌ها می‌دانند. این روزها نیز در مسئله تحریم‌های ظالمانه و وحشیانه علیه ملت ایران، عده‌ای به جای آنکه وضع کنندگان تحریم را مورد شماتت قرار دهند، مردم شریف ایران را به خاطر اقامه آرمان‌های بین المللی اسلامی در سال‌های دراز بعد از انقلاب محکوم می‌کنند. برخی از ساده‌اندیشان بلندگوی لیبرال‌های مطرود امام شده‌اند و بر خلاف نصّ بیّن اصول بنیادین امام در سیاست خارجی، معتقد به نوعی تقیه در ابراز مخالفت و اعتراض به ساختارهای ظالمانه بین المللی و جنایت‌های روزمره اسرائیل، آمریکا، عربستان و امثالهم هستند. برخی از دست اندرکاران نیز برای فرار از مسئولیت، با استناد به خاطره‌ها و مشاهدات خصوصی خود، خواستار حذف یا محدود شدن چنین موضعی در جایگاه ولی فقیه و ائمه جمعه حفظهم الله تعالی هستند؛ چرا که زبان دیپلماتیک، ادبیات انقلابی را نمی‌شناسد؛ درصورتی که صحبت بر سر واژگان و عبارات نیست، بلکه بحث بر سر اولویت‌ها و منافع ملی و اسلامی ملت مقتدر ایران است.

«من باز می‌گویم همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامی‌تان - به خیال خام خودشان - بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند.»

برخی افراد در پاسخ دعوت آنها به مرور چنین فرمایشات و چنان افق‌هایی، می‌گویند با تکرار چنین کلماتی دشمن توانسته است، چهره‌ای جنگ طلب از ایران تصویر کرده‌اند و از این نمد کلاه ایران هراسی ساخته‌اند و مانع گسترش پیام انقلاب اسلامی می‌شوند (!). امام خمینی مکرراً و مؤکداً نسبت به چنین استدلالی برخوردی سخت و صریح داشته‌اند: «من بار دیگر از مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی می‌خواهم که از هیچ‌کس و از هیچ‌چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشای سرمایه‌داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدمهای اول مبارزهٔ جهانی خود علیه غرب و شرقیم.

مگر بیش از این است که ما ظاهراً از جهان‌خواران شکست می‌خوریم و نابود می‌شویم؟ مگر بیش از این است که ما را در دنیا به خشونت و تحجر معرفی می‌کنند؟ مگر بیش از این است که با نفوذ ایادی قاتل و منحرف خود در محافل و منازل، عزت اسلام و مسلمین را پایکوب می‌کنند؟ مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدی در سراسر جهان بر چوبه‌های دار می‌روند؟ مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب‌اللّه در جهان به اسارت گرفته می‌شوند؟ بگذار دنیای پست مادیت با ما چنین کند ولی ما به وظیفهٔ اسلامی خود عمل کنیم.»

ایشان در پیام مربوط به پذیرش قطع نامه ۵۹۸، می‌نویسند: «البته ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین‌الملل اسلامی‌مان بارها اعلام نموده‌ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطهٔ جهان‌خواران بوده و هستیم. حال اگر نوکران امریکا نام این سیاست را توسعه‌طلبی و تفکر تشکیل امپراتوری بزرگ می‌گذارند، از آن باکی نداریم و استقبال می‌کنیم. ما درصدد خشکانیدن ریشه‌های فاسد صهیونیزم، سرمایه‌داری و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‌ایم، به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظام‌هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند نابود کنیم؛ و نظام اسلام رسول اللّه‌ـ صلی اللّه علیه و آله و سلم ـ را در جهان استکبار ترویج نماییم؛ و دیر یا زود ملت‌های دربند شاهد آن خواهند بود. ما با تمام وجود از گسترش باج‌خواهی و مصونیت کارگزاران امریکایی، حتی اگر با مبارزهٔ قهرآمیز هم شده باشد، جلوگیری می‌کنیم.»

امام خمینی در سیاست خارجی خود، به دنبال تحمیل دیدگاه خود بر ملت ایران نبوده، بلکه ایشان خود را دنباله رو ملت می‌دانستند. ایشان اعتقاد داشتند که ملت ایران راه خود را برای زمینه‌سازی تعجیل ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه انتخاب کرده است و آماده است تا هزینه‌های آن را نیز بپردازد: «مردم عزیز ایران که حقاً چهره منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختی‌ها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای کشور به وظیفه اساسی‌شان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برادری و صمیمیت را در چهارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند. چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقه مستضعف فشار می‌آورد، ولی هیچ کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دوَل دنیای امروز و پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با امریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار می‌کنند. این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی شهادت میسر نیست.»

چند سالی است در جامعه و فضای سیاسی و علمی-دانشگاهی کشور، یک دسته تحلیل‌های روشنفکرمآبانه عنوان می‌شود که، ملت ایران را به صورت ضمنی و صریح، افرادی شکم‌پرست، کم‌طاقت و عجول معرفی می‌کند. این افراد در جمع‌بندی نظرشان، مردم را پشت کرده و پشیمان از ارزش های انقلابی-اسلامی خود می‌دانند و خواستار لحاظ کردن این تغییر دیدگاه، در راهبری عمومی کشور، توسط مقام معظم رهبری هستند. این دیدگاه حاوی پیش داوری‌ها، مصادره به مطلوب‌ها و تنگ‌نظری‌های علمی قابل اعتنایی است که نقد تفصیلی آن فرصت دیگری می‌طلبد؛ اما به شکل مختصر باید کثرت فزاینده حضور عامه مردم در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز قدس از سویی و حفظ نصاب بالای مشارکت سیاسی در ساختار قانون اساسی جمهوری اسلامی را مثال‌های نقض غیرقابل انکاری دانست که متأسفانه عده‌ای عنود حاضر به رسمیت شناختن آن نیستند.

وقتی مقام معظم رهبری حفظه الله در بیاناتی در جمع معلمان و فرهنگیان، با صراحت و تأکید بیان می‌کنند که ملت ایران حاضر به تحمل مذاکره در زیر شبح تهدید نیست، از همان نظرگاه واقعی و عینی سخن می‌گویند که ۲۶ سال قبل امام خمینی سلام الله علیه سخن گفته بودند. برخی می‌خواهند سست عنصری و خستگی خود در پیگیری مجدّانه و مجاهدانه آرمان‌های عظیم انقلاب اسلامی را به مردم نسبت داده و چهره درخشان ملت ایران را مشوه کنند. دانشگاه امام حسین علیه السلام وظیفه خود می‌داند که در برابر این تشبث‌های به ظاهر علمی بی‌پایه، ضدمردمی و خائنانه بایستد و روشنگری‌های لازم را انجام دهد.

در بند نهایی باید به شبهه‌ای اشاره کرد که اولویت پیگیری مسائل اقتصادی و معیشتی ملت را مانع و مخل اقامه ارزش‌های بین المللی اسلامی جمهوری اسلامی می‌داند. این دیدگاه معتقد است پیشرفت‌های علمی-صنعتی و نظامی مانند صنعت هسته‌ای، تبدیل به بهانه‌ای برای قدرت‌های بزرگ شده تا از این مسیر کشور را تحت فشارهای اقتصادی قرار دهند، لذا باید تا مدتی نامعلوم از ادامه این مسیر خودداری کرد؛ اما حضرت امام خمینی سلام الله علیه در بیانی واضح که در آخرین پیام خود به مناسبت نیمه شعبان سال ۱۳۶۸، خطاب مسئولین می‌نویسند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت -ارواحنافداه- است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.»

مسئولین ارشد سیاسی-اقتصادی دولت یازدهم باید مراقب باشند تا در اظهارات خود، به گونه‌ای سخن نگویند که مردم احساس کنند، میان پیگیری عزت بین المللی و اقتدار اسلامی ملت و دولت، نوعی تناقض و عدم امکان اجتماع وجود دارد. مضافاً این که دشمنان خارجی نیز با برداشت غلط خود از سخنانی که زندگی روزمره مردم را در گرو نتیجه مذاکرات می‌داند، بر ادامه مسیر «تحریم بیشتر برای امتیاز بیشتر» سخت‌تر خواهند شد.

متأسفانه به دلایلی که این فرصت مجال گفتگو از آن نیست، گره زدن زندگی و معیشت روزمره مردم به نتیجه مذاکرات کار را بدان جا رسانده است که دولتمردان آمریکایی برای تعیین مداخل دخل و خرج درآمدهای ارزی کشور طمع کرده و به زبان می‌آیند. آنها در سخنان خود از هزینه کرد بودجه‌های آزاد شده جمهوری اسلامی در حمایت از ملل مظلوم منطقه اظهار نارضایتی می‌کنند و خواستار مواظبت بر چنین امری می‌شوند.

دانشگاهیان دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، به مثابه دانشگاه سازمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود را موظف به پاسداری از معیارهای ارزشی اندیشه امام خمینی سلام الله علیه که همان مکتب اسلام ناب محمدی بی‌کم و کاست است می‌دانند. اساتید و دانشجویان به کسانی که این خطوط راهبردی اداره جمهوری اسلامی را با شبهات نظری و یا عملی مواجه کنند، هشدار می‌دهند. برخی از دوستان انقلاب و مسئولین جمهوری اسلامی متأسفانه با تحلیل های سست‌بنیاد و از سر اشتباه محاسباتی از سویی و از سوی دیگر مغرضین عنود و لجوج در نشریات و مداخل علمی و مناصب سیاسی-اجتماعی در یک مسیر قدم بر می‌دارند که نتیجه اقدامات هر دوی آنها یکی است و امام خمینی سلام الله علیه این انحراف بزرگ را «خطری بزرگ و خیانتی سهمگین» برشمردند.

در همین معنا مقام معظم رهبری حفظه الله شانزدهم اردیبهشت امسال با در دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان با ایشان، فرمودند: «من مکرّر گفته‌ام راجع به این مذاکرات و [مسائل] هسته‌ای و امثال اینها؛ حرف زیاد زده‌ایم و آنچه باید بگوییم، گفته‌ایم لکن همه توجّه داشته باشند -هم مسئولین سیاست خارجی ما، هم مسئولین گوناگون دیگر، هم نخبگان جامعه- یک ملّت اگر نتواند از هویّت خود، از عظمت خود، آن‌چنان که هست، در مقابل بیگانگان دفاع بکند، قطعاً توسری خواهد خورد؛ برو-برگرد ندارد.»

ساده اندیشان در هر کسوت و سمتی هستند باید تا دیر نشده به خط واقعی مردم که همان خط اصیل اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله است بازگردند و دنیا و آخرت خود را تباه نسازند و اما کسانی که منافقانه، ادبیات لیبرالی را در پوستهٔ کلمات و جملات انقلابی مطرح می‌سازند از چشم بیدار پاسداران انقلاب اسلامی دور نیستند. مبارزه و مقابله با شبهات نظری، بدواً با پاسخ‌های کارشناسانه و فنی نظری و مبنایی مواجه خواهد شد، اما اگر شبهه‌افکنی عنودانه و لجوجانه منجر به خدشه و تهمت بر صورت نیکوی جمهوری اسلامی و قامت رشید ملت ایران شود، برخورد ملت ایران با چنین افراد انقلابی خواهد بود، همان گونه که در نهم دی ماه ۱۳۸۸ توفان ملت تمامی شبهات نظری و عملی را با برهان قاطع پاسخ داد.

در پایان ما دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام با تسلیت به محضر ملت شریف ایران به مناسبت بیست و ششمین سالگرد وفات معمار کبیر انقلاب، امام عظیم الشأن ملت، برای بیعت مجدد با نائب برحق ایشان حضرت آیت الله امام خامنه‌ای در مراسم بزرگداشت ۱۴ خرداد در حرم امام خمینی سلام الله علیه، حاضر خواهیم شد و پشتیبانی و آمادگی خود را برای منکوب کردن زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها تحت قیادت تام و تمام رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای عزیز اعلام می‌کنیم.

خرداد ۱۳۹۴

اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مرجع : نسیم
کد مطلب : ۴۳۶۳۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.