۰

دستگیری کلاهبردار ۵ میلیارد تومانی، قانون برخورد با بی حجابی در خودروهای شخصی، سایت های همسریابی و...

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۱
دستگیری کلاهبردار ۵ میلیارد تومانی، قانون برخورد با بی حجابی در خودروهای شخصی، سایت های همسریابی و...
سردار سعید منتظرالمهدی صبح امروز در سومین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به شایعه ای که طی روزهای گذشته مطرح شده بود مبنی بر اینکه دو سارق توسط ماموران پلیس نیروی انتظامی در شمال غرب تهران به ضرب گلوله کشته شده بودند، گفت: این خبر در سطح شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد پلیس در جریان تعقیب و گریز به ضرب گلوله دو سارق را کشته است. با بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد چنین خبری صحت ندارد حتی شایعه تا جایی بالا گرفت که فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز درباره آن موضع گیری کرد. بررسی های تخصصی نشان داد انتشار چنین خبرهایی در شبکه های اجتماعی تنها شایعه بوده است.

وی با رد شایعه هایی که درباره عملکرد پلیس در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، افزود: شایعه جرم تلقی می شود و بنابر ماده ۶۹۸ مجازات اسلامی و ماده ۱۸ جرایم رایانه ای هر کسی که ماجرایی را به کذب و برای تشویش اذهان عمومی و گمراه کردن افراد منتشر کند، علاوه بر حبس متحمل جریمه نقدی نیز می شود.

منتظرالمهدی در ادامه با اعلام اینکه افرادی به دنبال این هستند که در کانون توجه قرار گیرند و با انتشار چنین اخباری باعث بالا بردن هیجان کاذب در بین مردم و همچنین دلسرد شدن مردم از فعالیت های پلیس می شوند افزود: از شهروندان تقاضا دارم نسبت به بازنشر این اخبار در شبکه های اجتماعی و دامن زدن به شایعات احتمالی خودداری کنند.

معاون اجتماعی ناجا در ادامه به بازخوانی دو پرونده سرقت که از ابتدای سال تاکنون در مشهد اتفاق افتاده بود، اشاره کرد و گفت: تمام سارقانی که از بانکهای مشهد سرقت کرده بودند طی عملیات پلیسی شناسایی و دستگیر شدند.

وی درباره جزئیات عملیات پلیس برای دستگیری متهمان این دو پرونده گفت: در یکی از این سرقت ها، سارق فردی بود که با موتور سیکلت برای سرقت به بانک رفته بود و هنگام خروج از بانک کلید را در داخل بانک جا گذاشته بود. وقتی که برای برداشتن کلید به بانک مراجعه کرده بود یکی از مراجعه کنندگان متهم را صدا می زند و به او یادآوری می کند که کلیدش را جاگذاشته و متاسفانه لحظات و ثانیه هایی که پلیس برای حضور در محل دستگیری متهم به آن احتیاج شد سپری شد و باعث شد که متهم قبل از حضور ماموران پلیس از فرصت استفاده کرده و از محل بانک متواری شود.

منتظرالمهدی در ادامه با توصیه به شهروندان مبنی بر اینکه اگر کمکی به ماموران پلیس برای به سر انجام رساندن پرونده ها و دستگیری متهمان نمی کنند لااقل مانعی برای حضور ماموران پلیس نیز فراهم نکنند، افزود: سرانجام بعد از یک سری فعالیت های عملیاتی ماموران موفق شدند سارق بانک را شناسایی و دستگیر کنند. این در حالی است که اگر ثانیه های طلایی از بین نمی رفت، ماموران خیلی زودتر موفق به دستگیر سارق سریالی بانک می شدند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی در ادامه با اشاره به بازخوانی پرونده سرقت ۴ کیلو طلا در چند روز گذشته و دستگیری متهم اصلی پرونده سرقت پرداخت و گفت: فردی ۵۵ ساله و طلاساز برای انتقال ۴ کیلو طلا آنها را داخل یک کیسه دستی گذاشته و به راحتی و بدون رعایت هیچ نکته ایمنی ساک حاوی طلاها را بر روی صندلی عقب خودروی خود جا داده بود. در حال مراجعه به بازار دو راکب موتورسوار نقاب دار با محاصره خودروی سواری وی موفق به سرقت کیف حاوی ۴ کیلو طلا می شوند. بعد از اعلام این خبر به ماموران پلیس در بررسی های اولیه سرنخی به دست آمد که نشان می داد شاگرد ۳۴ ساله فرد طلافروش که سابقه ۱۶ سال همکاری با وی را داشته در جریان این سرقت دخیل بوده است. با به دست آمدن این سرنخ ها ماموران بلافاصله فرد مظنون را دستگیر و برای بازجویی به اداره آگاهی منتقل کردند. متهم دستگیر شده نیز در جریان بازجویی های فنی و پلیسی لب به اعتراف گشود و به انجام سرقت اعتراف کرد.

سخنگوی ناجا با اعلام اینکه ۳ مولفه اثرگذار برای انجام سرقت بسیار تاثیر گذار است؛ سرعت، فرصت و سهولت در انجام سرقت را به عنوان سه مولفه اصلی در انجام جرم برشمرد و افزود: سارقان فقط سرعت عمل بالایی دارند و شهروندان باید جلوی فرصت و سهولت را بگیرند که اگر این امر محقق شود دو سوم سرقت ها کاهش پیدا می کند.

سردار منتظرالمهدی با اعلام اینکه برای حل این مشکلات و برخورد با آسیب ها و سرقت ها باید مبارزه با سرقت اجتماعی شود، افزود: آسیب های سرقت و جلوگیری از وقوع سرقت باید در بین شهروندان نهادینه شود.

سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با بازخوانی پرونده کلاه برداری ۵ میلیاردی در استان البرز پرداخت و گفت: همکاران من در پلیس آگاهی استان البرز روز گذشته موفق شدند در جریان یک فعالیت عملیاتی و پلیسی و با همکاری پلیس فتا کارمند یک بانک خصوصی در استان البرز را که مبادرت به افتتاح حساب صوری و برداشت ۵ میلیارد تومان پول از حساب مشتریان بانک کرده بود را شناسایی و دستگیر کنند. بررسی های پلیس نشان می داد این کارمند متخلف به همراه دو نفر از همدستانش طی ماه های گذشته با جابجایی غیر مجاز پول از حساب مشتریان بانک موفق به کلاه برداری ۵ میلیارد تومانی شده بودند که هر سه متهم پرونده شناسایی و دستگیر شدند.

خودروی شخصی خارج ازشهر،حریم خصوصی محسوب می شود/پیگیری حادثه ممسنی

سخنگوی ناجا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره سرانجام حادثه ای که در یکی از بیمارستان ها در شهرستان ممسنی رخ داده بود گفت: پلیس در بحث بیمارستان ممسنی به عنوان یک ضابط قضایی حاضر شد و فقط مجری دستورات و ابلاغاتی بود که از سوی قوه قضائیه مکلف به اجرای آن شده بود.

وی با رد تمام شایعه هایی که درباره این حادثه در شبکه های اجتماعی و برخی سایت ها منتشر شده بود، افزود: کمی خویشتن داری خانم دکتر شاید هیچ کدام از مشکلاتی که در حال حاضر رخ داده است را به وجود نمی آورد. چیزی که هم اکنون وجود دارد این است که از سوی فرمانده ناجا تیم تخصصی برای بررسی علت ماجرا و نقش ماموران پلیس در وقوع آن به شهرستان ممسنی اعزام شده اند و مراتب بعد از انجام کار کارشناسی دقیق به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

منتظرالمهدی افزود: با خانم دکتر صحبت شده و چیزی که وجود دارد این است که نه شلاقی زده شده، نه وی به زندان منتقل شده و نه حتی بی احترامی در برخورد با ایشان صورت گرفته است. حتی بررسی های ما نشان می دهد که وی به بازداشتگاه موقت نیز منتقل نشده. با این حال اظهارنظر نهایی درباره اتفاقی که در بیمارستان ممسنی رخ داده است منوط به جمع بندی اطلاعات است که در صورت انجام ؛اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا از نظر پلیس خودروی شخصی به عنوان حریم خصوصی تلقی می شود؟ نیز گفت: چنانچه خودرو در خارج از حریم شهر و محلی که کسی وجود نداشته باشد، پارک شده باشد، حریم خصوصی است. اما خودرو در داخل حریم شهر از این قانون مجزا است و نمی شود با استناد به آن در داخل خودرو مبادرت به کار خلاف قانون کرد و در صورت مشاهده حتما با متخلفان برخورد خواهد شد.

برخورد بامانتو فروشی هایی که اقدام به فروش مانتوی شیشه ای می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سردار منتظرالمهدی در ادامه سومین نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره خرید و فروش مانتوهای بدن نما و موسوم به حریر شیشه ای در برخی از مانتو فروشی های مرکز شهر گفت: مانتوفروشی ها حق فروش چنین مانتوهایی را ندارند .

وی افزود: برخورد با فروشندگان متخلفی که از ابتدای هفته گذشته تا دیروز مبادرت به فروش این قبیل مانتوها می کردند آغاز شده است تا جایی که دیروز دو واحد متخلف در محدوده مرکز شهر با حضور ماموران پلیس پلمپ شد.

منتظرالمهدی با اعلام اینکه این مسائل تحت نظر اتحادیه مربوطه و بنا به درخواست صنف مربوطه و اخذ مجوزهای قضایی انجام می شود، افزود: در برخورد با فروشندگان لباس های بدن نما، نیروی انتظامی صرفاً یک ضابط قضایی است و در کنار قوه قضائیه تنها قانون را اجرا می کند.

سخنگوی ناجا در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه اشتغال زنان در مشاغل خاص و نظارت پلیس به فعالیت زنان در کافی شاپ ها و سفره خانه ها، گفت: حضور در مشاغل را قانونگذار مشخص می کند و ربطی به نظارت پلیس ندارد. آنچه مسلم است اینکه فعالیت زنان و دختران جوان در کافی شاپ ها ممنوع بوده و پلیس در صورت مشاهده حتما با واحدهای متخلف برخوردهای لازم را خواهد داشت.

عامل انفجار ارومیه قاتل ۱۵ سال پیش بود

معاون اجتماعی ناجا در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد انفجار نارنجک دست ساز در ارومیه که طی آن یکی از شهروندان کشته و دو نفر دیگر نیز مجروح شدند، گفت: موضوع این پرونده با حضور به موقع پلیس و در همان ساعات اولیه مورد بررسی قرار گرفت و ماموران موفق شدند در کمتر از دو ساعت از زمان وقوع حادثه متهم فراری را شناسایی و دستگیر کنند. علت وقوع این حادثه نیز بر اثر کدورت شخصی و کینه دیرینه ای بود که به موجب آن فرد متواری یک نارنجک دست ساز را در داخل کتاب فروشی پرتاب کرد و باعث کشته شدن صاحب ۷۴ ساله کتاب فروشی شد. در اثنای دستگیری این متهم که بررسی ها نشان می داد با هم دستی دو تن از فرزندانش اقدام به انجام این کار کرده بود، مشخص شد وی ۱۵ سال پیش در جریان یک درگیری مالی دو نفر بیگناه را به قتل رسانده و از محل حادثه متواری شده، تحقیقات درباره علت وقوع قتل ها و همچنین شناسایی خانواده مقتولان پرونده همچنان ادامه دارد و جزئیات آن به زودی به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

منتظر اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت ها باشید

سخنگوی ناجا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تردد موتور سیکلت ها در شهر و مشکلاتی که موتورسیکلت ها برای شهروندان ایجاد می کنند، گفت: حدود ۳.۵ میلیون موتورسیکلت در پایتخت وجود دارد که بنابر آمار و اطلاعات به دست آمده این تعداد موتورسیکلت ۶ برابر بیشتر از خودروها تولید آلایندگی می کنند.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون طرحی در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران در حال اجراست که هدف اصلی از اجرای آن طرح ساماندهی موتورسیکلت ها و موتورسیکلت سواران به اجرای مقررات و قوانین است. در حال حاضر بنابر اظهارنظر فرمانده پلیس راهور، ۸۰ درصد مشکلات مربوط به موتور سواران در این محدوده با توجه به اجرای طرح های ضربتی حل و فصل شده و انشاالله اگر اجرای این طرح در دیگر معابر نیز دنبال شود، به زودی مشکل حضور موتورسواران متخلف در خیابان ها و پیاده روها به صورت کامل حل می شود.

منتظرالمهدی گفت: پلیس برای ساماندهی موتورسواران طرح های ویژه ای دارد که به زودی و در صورت بسترسازی مناسب این طرح ها به اجرا درخواهد آمد.

عدم ابلاغ قانون برخورد با بی حجابی در خودروهای شخصی

به گزارش خبرنگار مهر، سردار منتظرالمهدی در ادامه سومین نشست خبری خود با خبرنگاران درباره برخورد نیروی انتظامی با متخلفان و بدحجابان در داخل خودروهای شخصی گفت: پلیس با بدحجابان داخل خودروها برخورد می کند و در صورت مشاهده تنها پلاک خودرو مشمول جریمه نقدی خواهد شد.

وی در رابطه با طرح منطقه آلاینده هوای تهران موسوم به LEZ گفت: بر اساس اجرای این طرح باید از خودروهای آبی که دارای استاندارد یورو ۴ هستند و قالباً هیبریدی و برقی هستند استفاده شود و از خودروهایی که در زمره قرمزها قرار می گیرند و اجازه تردد ندارند خودداری شود. این طرح در برخی از شهرهای جهان از جمله لندن به اجرا درآمده و طرح بسیار خوبی است. اما در صورتی در کشور ما می تواند اجرایی شود که زیرساختهای لازم برای اجرای آن فراهم شود. یکی از مهمترین زیرساختها برای اجرای این طرح این است که در کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر از محلی که شهروند اقدام به پارک خودروی خود می کند، مسافت وجود داشته باشد تا به اولین ایستگاه مترو، اتوبوس و یا تاکسی برسد. در صورتی که این زیرساختها فراهم نشود اجرای این طرح شدنی نیست.

قاتل گلستان، قاتل حرفه ای بود

معاون اجتماعی ناجا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره فعالیت های پلیس برای دستگیری قاتل سریالی شهرستان گنبد در استان گلستان گفت: این قاتل از سال ۷۸ تاکنون ۱۱ نفر را به قتل رسانده و برای شناسایی ودستگیری آن پلیس فعالیت های تخصصی ویژه ای را انجام داد.

منتظرالمهدی افزود: امروز مجرمان بسیار حرفه ای شده اند ضمن اینکه این فرد با همدستی دو فرزند خود و برخی از دوستانش اقدام به انجام فعالیت های خلافکارانه می کرد.

وی برای گمراه کردن ماموران پلیس شگردهای ویژه ای داشت که تنها یکی از این شگردها این بود که متهم بعد از انجام هر قتل سوزن اسلحه خود را تعویض می کرد و استفاده از همین شگردها باعث می شد دستگیری وی و شناسایی او از سوی کاراگاهان پلیس آگاهی با مشکل روبرو شود.

سخنگوی نیروی انتظامی با اعلام اینکه به محض اینکه قتلی در جایی رخ می دهد، بررسی آن در اولویت برنامه های پلیس قرار می گیرد و حتماً پلیس آگاهی مکلف به رسیدگی و پاسخگویی در برابر آن پرونده می شود، افزود: فرمانده ناجا برای پیگیری این پرونده اکیپ ویژه ای از ماموران را به محل حادثه اعزام کرده است.

تنها یک سایت همسریابی مجوز فعالیت دارد

سردار منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر مجوز فعالیت سایت های همسریابی گفت: هیچ سایت همسریابی مجاز و دارای مجوز نداریم مگر سایت همسرگزینی بر اساس همسان گزینی که مربوط به موسسه تبیان است و زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کند. بقیه سایت ها که ادعا می کنند به ثبت رسیده اند و دارای مجوز هستند فعالیت غیر قانونی دارند زیرا صدور مجوز فعالیت سایت های همسریابی تنها بر عهده سازمان جوانان وزارت ورزش و جوانان است.

سخنگوی ناجا افزود: ۷۰۰ سایت فعال در زمینه همسریابی وجود داشت که شناسایی شدند و با آنها برخورد شد، حتی یک مجرم اینترنتی هم که به وسیله سایت های اینترنتی زنان را شناسایی و از آنها اخاذی می کرد دستگیر شد.

وی با اعلام اینکه کلاهبرداری در قالب سایت های همسریابی بار روانی زیادی برای مالباختگان و طعمه ها دارد، افزود: برخورد با گردانندگان این سایت ها در دستور کار جدی ماموران پلیس قرار دارد.

منتظرالمهدی در ادامه در رابطه با حاشیه های اکران فیلم «رستاخیز» و اتفاقی که در میدان شهدا رخ داد، گفت: پرونده ای در این زمینه تشکیل شده و نتایج آن پس از پایان تحقیقات اعلام می شود. ضمن اینکه خانمی که اقدام به قمه زنی در جلوی یکی از سینماها در میدان شهدا کرده بود، از سوی ماموران پلیس شناسایی شده است.

معاون اجتماعی ناجا همچنین درباره تخریب یک مسجد و اخبار متناقضی که در رابطه با آن در شبکه های اجتماعی وجو دارد نیز گفت: این مسجد ساختمان ۴ طبقه ای بود که تغییر کاربری داده و شهرداری باید در رابطه با آن بر اساس ماده ۱۰۰ ورود می کرد. ضمن اینکه در شایعه ها اعلام شده بود ماموران یگان ویژه پلیس ناجا در هنگام تخریب ساختمان حضور داشتند، بنده با رد این ادعای کذب اعلام می کنم هیچ عضوی از اعضای نیروی انتظامی در کار تخریب حضور نداشت بلکه شرکت انتظام که زیر نظر شهرداری فعالیت می کند برای تخریب در محل حاضر شده بود.

منتظرالمهدی درباره مجسمه های ربوده شده در سطح پایتخت و پیگیری این موضوع گفت: مسئولیت ربوده شدن این مجسمه ها با نیروی انتظامی نیست. چرا که هر مجسمه ای یک مسئول برای پاکسازی و نگهداری دارد. در زمینه پرونده های مجسمه های ربوده شده همین بس که اعلام کنم هیچ شکایتی از طرف هیچ سازمانی به پلیس ارائه نشده است تا موضوع توسط ماموران پلیس پیگیری شود، ضمن اینکه ما در رابطه با این سرقت ها به سرنخ های خوبی رسیده ایم اما چیزی که وجود دارد این است که مجسمه های ربوده شده در کارگاه های دور افتاده ای ذوب و آلیاژ به کار رفته در آنها دوباره به چرخه تولید بازگشته اند.

منتظرالمهدی همچنین درباره فیلتر شدن تلگرام نیز گفت: فیلتر شدن تلگرام و هر گونه تصمیمی در خصوص فعالیت این اپلیکیشن ها در حوزه کارگروه تعیین مصادق مجرمانه حوزه قضایی است که ۱۱ عضو حقوقی و دو عضو حقیقی دارد که نیروی انتظامی یکی از اعضای تاثیرگذار آن است و تاکنون هیچ تصمیمی از این کارگروه به نیروی انتظامی ابلاغ نشده است.
کد مطلب : ۵۴۶۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.