۱
پیش‌درآمد پنجره پنجم  

ماموریتی که غیرممکن نیست

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۹
ماموریتی که غیرممکن نیست
 عصر تعادل - عنایت‌الله آتشی- تیم ملی بسکتبال ایران در یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌های تاریخ بسکتبال این مرز و بوم، به نیمکره جنوبی سفر کرده تا نیمروز جمعه نهم آذرماه در خانه حریف بسیار قدرتمند خود به میدان برود. استرالیا، نامی شناخته شده در بسکتبال جهان است. این تیم همواره در کسب سهمیه المپیک‌ها و حضور در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان توفیق داشته است. تنها رقیب این تیم در منطقه اقیانوسیه، تیم نیوزلند محسوب می‌شود که هرچند تیم خوب و صاحب سبکی است اما هرگز توان رویارویی را با استرالیا را ندارد.
 
پس از تصمیمی که فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) در نحوه برگزاری مسابقات بسکتبال 2019 اعمال کرده، تیم‌های نیوزلند و استرالیا حریف آسیایی‌ها شدند.
 
البته ناگفته نماند که این دو تیم در آسیاکاپ هم حضور داشتند اما از آنجا که جغرافیای اقیانوسیه در قاره پهناور نمی‌گنجد، این دو تیم نمی‌توانند در بازی‌های آسیایی، پنجه در پنجه تیم‌های قاره کهن بیاندازند. به هر ترتیب بلندقامتان سرافراز ایران پنجره پنجم را با دیدار برابر استرالیا آغاز خواهند کرد.
 
در تاریخ بسکتبال کشورمان، غیر از دیدارهای تدارکاتی، تیم‌های ایران و استرالیا یک بار در دیداری رسمی و در فینال آسیاکاپ در بیروت به مصاف هم رفتند که آن دیدار با برتری استرالیا به پایان رسید. تیم ایران اما حالا با تغییراتی در ترکیب خود گام به ملبورن گذاشته است.
 
 به هر ترتیب حریف ایران نام بسیار آشنا دارد و بسکتبالی فراتر از سطح آسیا ارائه می‌دهد. تنها کافی است نگاهی به نتایج استرالیا در رقابت‌های المپیک 2016 بیاندازیم تا به قدرت بسکتبال این کشور و اهمیت بسکتبال در سرزمین کانگوروها پی ببریم. آن‌ها در گروه A پس از ایالات متحده به مقام دوم رسیدند و بالاتر از تیم‌های قدرتمندی مانند فرانسه و صربستان به مرحله بعد رسیدند. استرالیا در مرحله حذفی، یکی از تیم‌های قدرتمند اروپا به نام لیتوانی را کنار زد تا به جمع چهار تیم پایانی المپیک برسد. جایی که پس از شکست از صربستان برای تصاحب مدال برنز تا ثانیه پایانی با اسپانیا، یکی از ابرقدرت‌های بسکتبال جهان جنگید و در نهایت با حداقل اختلاف و با نتیجه 89 بر 88 مغلوب این تیم شد.
 
هرچند استرالیا هرگز با ترکیبی که به المپیک‌ها و جام جهانی تیم اعزام می‌کند در انتخابی جام جهانی شرکت نمی‌کند و از بازیکنان بزرگی که در لیگ‌ حرفه‌ای ایالات متحد NBA یا دیگر لیگ‌های معتبر جهان حضور دارند، امکان دارد در این مسابقات خبری نباشد. اما به هر ترتیب سطح و کلاس بسکتبال اقیانوسیه سال‌ها از تیم‌های قاره آسیا بالاتر است. با وجود همه این‌ها، جهان ورزش همواره شاهد تحقق نتایج دور از ذهن بوده و هست. ما هرگز نمی‌توانیم بگوییم، مقابل این تیم از پیش باخته‌ایم. چه اکنون بسکتبال ایران با جوانان برومند و با انگیزه خود، یک‌دل و مصمم شده تا برابر تیم‌های قدرتمند در راه انتخابی جام جهانی از کیان بسکتبال ایران دفاع کند. یکی از نکات مثبت بازی با استرالیا این است که کسی انتظار بالایی از تیم کشورمان مقابل این تیم ندارد. همین مقوله می‌تواند به عامل انگیزشی مثبتی برای بازیکنان ایران تبدیل شود. آن‌ها می‌توانند به دور از فشارهای و تنش‌های روانی، آنچه در چنته دارند برابر میزبان خود رو کنند. بازیکنان مستعد ما فقط نباید اسیر جو حاکم بر سالن شوند و اگر بتوانند بر این مقوله غلبه کنند، به یقین با غیرت و تعصبی که در آن‌ها سراغ داریم، می‌توانند درصد بالایی از توانمندی‌های خود را به رخ حریف بکشند.
 
خاطرات خوش مانیل
تیم ملی بسکتبال ایران پس از برگزاری دیدار خود برابر استرالیا در پنجره پنجم بلافاصله باید به مانیل سفر کند و برابر تیم ملی فیلپین، یکی از قدرت‌های سنتی بسکتبال آسیا قرار بگیرد. بسکتبال ورزش اول فیلپینی‌هاست و در آن کشور طرفداران فراوانی دارد. آن‌ها تا دهه 1960 میلادی قدرت بلامنازع قاره پهناور بودند و پیشینه بسیار درخشانی در آسیا دارند. با وجود این، تیم ملی بسکتبال ایران سال 2013 با نسل طلایی خود و با هدایت مهمت بچیرویچ در سالن مملو از جمعیت مانیل، در حضور بیش از 20 هزار تماشاگر که جوی جهنمی ساخته بودند، از میزبان قدرتمند خود مغلوبی تمام عیار ساخت و 85 بر 71 به پیروزی رسید تا برای سومین بار بر سکوی قهرمانی آسیا تکیه بزند. هرچند حالا اوضاع با آن مسابقه قابل مقایسه نیست و تیم ملی شرایط خاص خود را دارد و با ترکیبی متفاوت به مصاف فیلیپین خواهد رفت ولی نباید فراموش کنیم که فیلیپین در همین مسابقات از ایران در تهران شکست خورده است. بازیکنان ایران با اتکا به استعداد خود می‌توانند شرایط سخت سفر به اقیانوسیه و سپس آسیای جنوب شرقی را تاب بیاورند و یک بار دیگر برابر فیلیپین در مانیل به بردی تاریخی برسند. به هر ترتیب ایران در صورت پیروزی مقابل فیلپین گام بزرگی به سوی جام جهانی برداشته است ولی در غیر این‌صورت ما هنوز همه شانس‌های خود را از دست نداده‌ایم. تیم ایران در بدترین شرایط حتی اگر در گروه F انتخابی جام جهانی به مقام چهارم هم دست یابد، نتایجش با تیم چهارم گروه دیگر مقایسه می‌شود و تیمی که نتایج بهتری گرفته، به عنوان تیم هفتم قاره کهن مسافر جام جهانی می‌شود.
 
بی‌گمان اگر تیم ملی بسکتبال ایران با ستاره‌هایی مانند حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی و ارسلان کاظمی گام به پنجره پنجم می‌گذاشت، شانس بالاتری برای موفقیت داشت.
 
حامد، صمد و  ارسلان سرمایه‌ها و فرزندان ارزشمند بسکتبال این سرزمینند که امیدواریم دست به دست داده شود تا بتوانند به تیم ملی قدرت ببخشند.
 
انتهای پیام//
 
 
کد مطلب : ۱۴۴۵۷۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.