۱
۴
//دلاوری//

اندر معضلات پول خرد!

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۶
اندر معضلات پول خرد!
هنگام خرید از بقالی و سوپرمارکت، نانوایی، میوه فروشی، اخیراً در داروخانه و حتی حساب کردن پول تاکسی علاوه بر مشکل گرانی این روزها (البته با شیب کم!) معضلی به نام پول خرد خواهید داشت! اگر در ایران زندگی میکنید حتما این جمله را بارها شنیده اید: پول خرد نداری؟!

پس شنیدن این جمله تقریباً مطمئن باشید که بقیه پول خود را پس نخواهید گرفت. البته اگر با فروشنده منصفی روبرو باشید از خرت‌وپرت‌های اطراف دستش که ماه‌هاست فروش نرفته و از قبل آماده کرده، به‌عنوان بقیه پول پس می‌دهد. آدامس یا آب‌نبات محتمل‌ترین نوع پول خرد این روزهای بقالی‌ها شده است. داروخانه‌ها هم اخیراً با بسته‌های قرص مسکن استامینوفن ۲۵۰ این معضل را سر خود بازکرده‌اند. به گزارش خبرنگار تعادل نیوز رانندگان خوش‌فکر تاکسی نیز با تعبیه محلی در داشبورد با بیسکویت‌های ۱۰۰ تومانی باقی پول مسافران را می‌دهند.


به قول یکی از همین فروشنده‌ها این پول خردها نه آدم را فقیر می‌کند نه پولدار؛ اما تکرار این قضیه موجب دلخوری و در برخی موارد موجب تنش بین طرفین خواهد شد؛ اما اشکال کار کجاست؟ آیا واقعاً مقدار پول خرد در جامعه کم است یا توزیع مناسب سکه و اسکناس‌های کوچک اتفاق نمی‌افتد؟

هنگام دریافت پول از عابر بانک گزینه‌ای به‌عنوان پول خرد نداریم. شما نمی‌توانید در دریافت ۵۰۰۰۰ تومان مبلغی را پول خرد دریافت کنید و تنها راه دادوستد پول خرد تاکسی و بقالی‌هاست. انصافاً اگر یک تاکسی اول صبح با مقدار کافی پول خرد شروع کند تا ظهر این منبع هم تمام خواهد شد! این روزها شاید ثروتمندترین افراد ازنظر پول خرد، گدایان، متکدیان سطح شهر و صندوق‌های صدقات باشند. همین قضیه شاهد این نکته است که مقدار پول خرد در جامعه کم نیست.


با پیشرفت فنّاوری و استفاده از کارت‌های بانکی نیاز به حمل پول نقد کم شده است. چند سالی است که اتوبوس‌های شرکت واحد به دستگاه‌های پرداخت الکترونیک که با کارت پرداخت می​شود، مجهز شده‌اند و شهروندان استقبال خوبی ازین دست کارت‌ها کرده‌اند. امید است تاکسی‌های کشور همچون کشورهای پیشرفته به این دستگاه‌ها مجهز شوند و از تنش‌های احتمالی بین رانندگان و مسافرین بکاهد.

//علیرضا دلاوری//
کد مطلب : ۲۰۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

نظرات شما
سمانه
۱۳۹۳/۰۹/۰۵ ۲۱:۵۰
خیلی خوب بود... واااای از این تاکسیا. کاش مثل اتوبوسا میشد کارت زد. خب پول خرد نداریمممممممممم
کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.