۲
اختصاصی/ منتقدان از فیلم محمد(ص) مجید مجیدی می‌گویند(1)

کثیریان: کاش مجیدی برای سناریو هزینه بیشتری می‌کرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۳
کثیریان: کاش مجیدی برای سناریو هزینه بیشتری می‌کرد
«کیوان کثیریان» رئیس انجمن منتقدان خانه سینما در گفتگو با خبرنگار فرهنگی و هنری «تعادل» درباره فیلم پرحرف و حدیث «محمد (ص)» ساخته مجید مجیدی اظهارنظر کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این اثر می‌تواند ارادت و احترام مخاطب مسلمان را نسبت به پیامبرشان دوچندان کند؟ گفت: به نظرم محمد (ص) فیلم بزرگ و پرزحمتی است که می‌تواند بر مخاطب مسلمان تأثیرگذار باشد.

این منتقد سینما ادامه داد: جدا از نقدهایی که بر کیفیت این اثر وارد است. محمد (ص) می‌تواند اثری تأثیرگذار بر مخاطب مسلمان بین‌المللی باشد و حداقل در کشورهای مسلمان مورد استقبال قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مجیدی می‌توانست بر روی سناریو و انتخاب بازیگران تأمل بیشتری کند، افزود: وقتی یک فیلم قرار است بین‌المللی شود و فیلم‌برداری آن را به «ویتوریو استورارو» و جلوه‌های ویژه، موسیقی و... را به تکنسین‌های برجسته خارجی می‌سپارد باید در چینش بازیگران از افراد برجسته‌تر داخلی یا خارجی نیز استفاده می‌کرد.

رئیس انجمن منتقدان خانه سینما با تأکید بر اینکه بهتر بود مجیدی برای سناریو هزینه بیشتری می‌کرد و یک تیم فیلم‌نامه‌نویس به خدمت می‌گرفت، افزود: بازیگران پیشانی فیلم محسوب می‌شوند و به‌یقین مجیدی می‌توانست با انتخاب‌های بهتر در کنار همین بازیگران اعتبار فیلمش را بالاتر ببرد.

کثیریان بابیان اینکه آخرین ساخته مجیدی، اثر قابل قبولی است، اضافه کرد: کاش محمد بهتر از این‌ها ساخته می‌شد، اما به نظرم آن را نباید با فیلم محمد رسول‌اللهِ مصطفی عقاد مقایسه کرد. ساخته عقاد به‌کل زندگی پیامبر (ص) می‌پردازد به همین دلیل ریتم سریع‌تری دارد هرچند تکنیک در فیلم مجیدی بالاتر و جذاب‌تر است.

وی به محتوای این اثر اشاره کرد و گفت: ازآنجاکه سناریو محمد (ص) متمرکز بر کودکی پیامبر (ص) است و از آن زمان نیز اطلاعات کامل و جامعی در دست نیست، به لحاظ محتوایی کم دارد.

رئیس انجمن منتقدان خانه سینما افزود: فیلم عقاد وقایع بی‌شمار دوران زندگی پیامبر را در اختیار داشت و می‌توانست از جنگ‌ها بگوید، با این اوصاف معتقدم ساخته مجیدی در شرایط فعلی مناسب است و می‌تواند بر مخاطب غیرمسلمان نیز تأثیرگذار باشد.

یادآور می‌شود؛ فیلم سینمایی محمد (ص) ساخته مجید مجیدی چند روز گذشته و یک روز پس از پایان سی و سومین جشنواره فیلم فجر در سینما فرهنگ پایتخت طی سه سانس برای اهالی سینما، منتقدان و رسانه به نمایش رسید.

عوامل این اثر عبارت‌اند از: کارگردان: مجید مجیدی، تهیه‌کننده: محمدمهدی حیدریان، نویسنده: مجید مجیدی، کامبوزیا پرتوی، حمید امجد، بازیگران: علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، ساره بیات، مینا ساداتی، محسن تنابنده، داریوش فرهنگ، رعنا آزادی‌ور، حمیدرضا تاج دولت، صادق هاتفی، محمد عسگری، هدایت هاشمی، نگار عابدی، پانته‌آ مهدی‌نیا، جعفر قاسمی، موسیقی: ای. آر. رحمان، فیلم‌برداری: ویتوریو استورارو، حمید خضوعی ابیانه
کد مطلب : ۲۸۲۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.