۰

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی: سیاست «واگرایی»، دولت را در برگرفته

تاریخ انتشار
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۲
هاشمی رفسنجانی برای او مراد است؛ درست مثل بقیه آن هایی که عضو حزب کارگزاران سازندگی هستند. در اتاق کارش، عکس مرحوم هاشمی رفسنجانی را روی دیوار نصب کرده. جدا از این ها، نسبت فامیلی هم باعث شده تا بیشتر از دیگران،  هواخواه شیخ فقید باشد؛ آخر او پسرعموی «عفت مرعشی» است.
 
داریم از حسین مرعشی سخن می گوییم؛ مردی ۶۰ ساله از دیار زیره و قُوَتو. آخرین سمت دولتی مرعشی، ریاست یک ساله بر «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری» در دولت دوم اصلاحات بود. مرعشی در میانه دهه ۶۰ به کرمان رفت و استاندار شد؛ پس از ۹ سال به تهران آمد و شد رئیس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت ایران. با نزدیک شدن به انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی و تولد حزب کارگزاران سازندگی، از اصلی ترین مهره های گرداننده این حزب شد. مرعشی در سال ۱۳۷۵ ردای نمایندگی مردم کرمان در مجلس پنجم را به تن کرد؛  در مجلس ششم هم در این کسوت باقی ماند.
 
مرعشی در سال ۱۳۸۷، ریاست ائتلاف اصلاح طلبان برای انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی را به عهده گرفت؛ این مسئولیت، تجربه ناکامی برای مرعشی بود چون از ۳۰ نفر عضو لیست معروف به «یاران خاتمی» فقط تعداد انگشت شماری موفق به حضور در مجلس شدند. حسین مرعشی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، از چهره های فعال ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود. وی در اسفندماه سال ۱۳۸۸ و در پی شکایت دادستان عمومی و انقلاب اسلامی وقت تهران، به اتهام تبلیغ علیه نظام، دستگیر شد. هر چند پس از تحمل دو شب حبس، آزاد شد.  
 
بیش از یک سال از آغاز به کار دولت دوازدهم می گذرد؛ دولتی که امروز حامیانش، دیگر مانند دیروز پر شمار نیستند؛ یکی از آن حامیان اصلی که این روزها انتقادات گزنده ای به عملکرد دولت دارد،  حزب کارگزاران سازندگی است؛ حزبی که دبیرکلش یعنی غلامحسین کرباسچی اخیرا در گفتگویی اعلام کرد: «روحانی اگر نمی‌تواند شفاف درباره علت بن‌بست خود توضیح بدهد، استعفا دهد و قهرمانانه کنار برود!» مرعشی اما نظر دیگری دارد؛ او معتقد است: «ما معتقدیم آقای رئیس‌جمهور باید مسئولیت‌های خود را تا پایان دولت دوازدهم ادامه بدهد.»
 
برای بررسی هر چه بیشتر بالا و پایین سیاست ایران، به سراغ سید حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران در دفتر کارش در ساختمان «سازمان عمران کرمان» رفتیم؛  همان سازمانی که اخیرا یکی از سایت های خبری درباره آن نوشت: «با دستور قوه قضائیه روند اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیون دلاری به یکی از اعضای مرکزیت حزب کارگزاران که با رانت دولت در حال به سرانجام رسیدن بود، متوقف شده زیرا دولت به بهانه احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک این تسهیلات را به «شرکت عمران کرمان» با عاملیت حسین مرعشی تخصیص داده بود.»
 
مرعشی اما بعدها درباره این اتهام گفت: «حدود ۵ سال پیش سازمان عمران کرمان به وکالت از ۳۷۵ کشاورز طرحی را با عنوان «توسعه گلخانه های کرمان» مورد مطالعه قرار داده و مقدمات اجرای این طرح را نیز آماده کرده است تا با اجرای این طرح بتواند با احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه، زمینه اشتغال برای ۷۵۰۰ فارغ التحصیل دانشجوی رشته کشاورزی را در استان کرمان فراهم آورد.  در حالی این طرح متوقف شده که در حقیقت «نه خانی آمده و نه خانی رفته» و فقط نقش اینجانب خدمت به این طرح بوده است، مستوجب دریافت تهمت فساد ۷ میلیاردی هستم زیرا نه سهام‌دار این طرح هستم و نه وام‌گیرنده.»
 
با مرعشی درباره انتصابات سیاسی در شهرداری تهران سخن گفتیم؛ وی این انتصابات را کاملا «طبیعی» می داند چون معتقد است: وقتی یک حزب به تنهایی شورا را در اختیار ندارد و احزاب مختلف و متعددی حضور دارند، اختلاف ‌نظر وجود داشته باشد؛ این مساله اما به شکاف منجر نخواهد شد چون در یک فرآیند دموکراتیک، جمع‌بندی ها انجام می شود.
کد مطلب : ۱۴۳۷۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.