۰

محكوم به مذاكره با آمريكا هستيم ؟!

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
محكوم به مذاكره با آمريكا هستيم ؟!
روابط ایران و امریکا در شرایط متفاوت و غیر پایداری پیش می رود. شاید کسانی که از بیرون به شرایط نگاه می کنند، احتمال می دهند هر آن امکان برقراری روابط و دیدار دو طرفه مسئولین وجود دارد. اما شرایط شکل گرفته بین دو کشور در دوره ترامپ متفاوت از گذشته و دوران اوباما ست. در آن دوره دو طرف به میزانی از اعتماد رسیدند و گفت و گوی مفصلی برای رسیدن به یک سازو کار شکل گرفت و محصول آن توافق هسته ای بود. اما ترامپ و تیم او نه تنها این ساز و کار را قبول نداشتند بلکه در صدد خراب کردن هر آنچه به دست اوباما ساخته شد بودند. آیا در این شرایط دو طرف نمی توانند به تعریف ساز و کاری جدید برای گفت و گو پیدا کنند؟ آنچنان که اروپایی ها پیشنهاد می دهند باید منتظر دوران ترامپ بود تا روزنه هایی جدید برای آب شدن یخ روابط دو کشور ایجاد شود؟ از سویی آیا پرونده قتل خاشقچی می تواند متغیر مهمی در روند تحولات باشد؟ در این باره با دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین الملل در کافه خبر خبر آنلاین به گفت و گو نشستیم که از نظر می گذرانید.
موضوع را پرونده قتل خاشقچی آغاز کنیم، به نظر می رسد تحولات گسترده ای در پیش است و این موضوع می تواند پای ترامپ را هم در این موضوع دخیل کند. به نظر شما با توجه به اینکه در یکی دو سال اخیر مخصوصا پس از حضور ترامپ یک ائتلاف بین امریکا و عربستان علیه ایران شکل گرفت، آینده تحولات در خاورمیانه به کدام سو خواهد رفت؟ سیاست خاورمیانه ای امریکا دچار یک تحول اساسی خواهد شد؟
به نظر می رسد در ایالات متحده یک اتفاق نظر غیرمنتظره و البته قابل درک علیه محمد بن سلمان در حال شکل گیری است. قتل روزنامه نگاری سعودی، بهانه ای بیشتر نبود برای به میان کشیدن همه اختلافاتی که آمریکا با سیاست های محمد بن سلمان در سال های گذشته داشته است. از نظر بسیاری از آمریکایی ها، محمد بن سلمان در جنگ یمن، غرب را با وعده خاتمه دادن سریع این جنگ فریب داده و اعتبار به ویژه ایالات متحده را در جنبه های سیاسی و حقوق انسانی به خطر انداخته است. همینطور او مهمترین عامل ایجاد شکاف در شورای همکاری خلیج فارس با دامن زدن به بحران سیاسی با قطر بود. دزدیدن نخست وزیر لبنان و احتمالا ماجراجویی نظامی علیه ایران، اکنون ایالات متحده را به این نتیجه رسانده که محمد بن سلمان،جسورتر، بی تجربه تر و جاه طلب تر از آن است که از حمایت های آمریکا برخوردار باشد. علاوه بر اینها باید اضافه کنم که دموکرات ها در ایالات متحده انگیزه دیگری هم برای تحت فشار گذاشتن و یا ایجاد اجبار به کنار گذاشتن او دارند. از نظر آنها، حمایت محمد بن سلمان از دونالد ترامپ در انتخابات 2016 و بی میلی آنها به هیلاری کلینتون و میراث باراک اوباما، کار کردن با عربستان تحت رهبری او را دشوارتر کرده است. دموکرات ها و آنچه امروز دولت عمیق در آمریکا نامیده می شود در حال انتقام گرفتن از محمد بن سلمان هستند. گذشته از اینها، فکر می کنم عده زیادی در آمریکا به این نتیجه رسیده اند که تصحیح سیاست های آمریکا در خاورمیانه با تغییر محمد بن سلمان به مراتب بهتر محقق خواهد شد. شاید برای قضاوت کمی زود باشد اما به اعتقاد من، کار محمد بن سلمان تمام است.
 
کد مطلب : ۱۴۳۸۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.