۰

محمد خزاعی: سانسور نمی‌کنیم، محفلی برای صداهای شنیده نشده در دنیاییم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۸
جشن می‌گیریم اما غمگینیم
کامران ملکی مدیر بخش چهل سال مقاومت و کارگاه انتقال تجربه در آغاز با اشاره به اینکه جشنواره امسال در سطح گسترده تری برگزار می شود، گفت: به رغم تمام تنگناهایی که در کل کشور وجود دارد سعی کردیم با خدمات شبانه روزی و تلاش بیشتر عظمت و شکوهی را که شایسته اهالی مقاومت است، برگزار کنیم. این مراسم در حالی برپا می شود که اگرچه بنای جشن داریم اما غمگین هستیم چرا که یاران خوب و وفادارمان در این دوره همراه ما نیستند.
وی افزود: همه جشنواره ها همواره جایگاهی برای هنرمندان فقید دارند و به خاطر عمری تلاش و پاسداشت هنری از ایشان تقدیر می شود اما در این دوره ما این کار را نخواهیم کرد. امسال نکوداشت یاران مان را می گیریم. کسانی که در طول دوره های پیش همراه ما بودند. یادمان نمی رود یدالله صمدی در تمامی دوران به عناوین مختلف کنار ما بود. حبیب الله کاسه ساز همیشه ما را همراهی می کرد و دست مان را می گرفت. حمید آخوندی که همواره در رفع مشکلات ما تلاش می کرد و صادقانه در رفع گرفتاری های مان می کوشید. ضیاءالدین دری را یادمان نمی رود که همیشه از نقد و راهنمایی های شان بهره می بردیم. ما مراسم را برای نکوداشت ایشان می گیریم چرا که این جشنواره حاصل حضور این عزیزان طی دوران گذشته است و امروز از پوسترهایی که برای این دوره به بهانه نکوداشت یاران مان طراحی شده رونمایی خواهیم کرد.
یادی از درگذشته‌های سینمای ایران
در بخش مراسم رونمایی دبیر جشنواره در رابطه با نکوداشت ها گفت: آقای صمدی همیشه یاریگر مشکلات ما در عرصه های صنفی، تولید و اجرا بود. متاثر شدم از بیماری و این اتفاق. معتقدم امروز کنار ما هستند و همیشه در یاد من باقی خواهند ماند. فراموش نمی کنیم آقای کاسه ساز در تاسیس انجمن سینمای دفاع مقدس و شکل گیری جشنواره مقاومت چه تلاش هایی داشتند. از چهره ها و پایه گذاران سینمای انقلاب بودند و خیلی ها برای حل مشکلات به جای خانه سینما به دفتر ایشان مراجعه می کردند.
وی افزود: آقای دری و آثارش از ذهن ما پاک نمی شود. مجموعه های ضد استکباری شان و نگاهش در ذهن همه باقی خواهد ماند. او یک تنه برای اندیشه هایش مبارزه کرد و با همه اجحاف هایی که در حقش شد کم نیاورد. آقای آخوندی همکار من بود و به او غبطه می خوردم. خیلی ها در جریان خدمات اجتماعی ایشان نیستند ولی همه اینهاست که اسم ایشان در تاریخ سینما باقی خواهد بود.
جشنواره مقاومت پژواک صدای مستقل سینماست
به گفته وی این جشنواره پژواک صدای مستقل سینماست و فرصتی است برای بسیاری از سینماگران با نگاه متفاوت و مستقل و بینش معارض با حاکمیت نظام سلطه. خزاعی خبر داد: بیش از ۲۰۰ فیلمساز از سینماگران داخلی و خارجی در مسیر جشنواره مقاومت از پنج قاره و ۲۳ کشور و تمامی استان های کشور هفته آینده به تهران می آیند.
سینِماگر مقاومت باید مطالبه گر باشد
به گفته وی سینمای ایران و سینماگران انقلاب باید مطالبه گر باشند. مخصوصاً سینمای مستند و مستندسازان ما نیازمند افق تازه در عرصه فیلمسازی هستند. خلاء مطالبه گری فیلمسازان انقلاب و متعهد پیرامون مسائل و موضوعات اجتماعی حس می شود. در این دوره اگرچه آثار زیادی در حوزه های اجتماعی و اقتصادی به دست ما رسیده ولی احساس می‌شود که هنوز فیلمسازان انقلابی به صورت جدی وارد این عرصه نشده اند.
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: ما دنبال تربیت فیلمسازان انقلابی هستیم فیلمسازانی که در راستای اهداف متعالی و کلان نظام اسلامی برای تحکیم و تقویت مناسبات سالم اجتماعی بی پروا اقدام به مستندسازی علیه فساد مالی، اقازادگی، رانت خوری، اجحاف و روابط فاسد در مناسبات اداری و مالی کشور می کنند. هر مضمون مطالبه‌گرانه و هر فیلم انتقادی و انقلابی در جهت رسیدن به آرمان های انقلاب و نظام اسلامی مورد نظر ماست.

مهم‌ترین کارکرد جهانی مقاومت شنیدن صداهای مستقل است
خزاعی با بیان اینکه کارکرد جهانی مقاومت را نباید دیده گرفت و همین که بسیاری از هنرمندان جهان در این رویداد حضور پیدا کرده و درباره آن صحبت می کنند یعنی ما یک نهضت جهانی هستیم. ادامه داد:  همانطور که طی این سال ها شاهد بودیم. این جشنواره کم کم در حال تبدیل شدن به محفلی برای صداهای شنیده نشده در دنیا است. ماحصل سانسور و سیاست های جشنواره های دنیا این است که بسیاری از صداها شنیده نشود اما در رویداد مقاومت، انبوهی از فیلمسازان مستقل و آزاده داریم که اگرچه ممکن است قرابت دینی با ما نداشته باشند اما سر مفاهیم انسانی با ما قرابت معنوی و یا آرمانی دارند اینجا محلی برای شنیدن صحبت هایشان است.
همین که رسانه های صهیونیستی حساس می شوند مهم است. تا جایی که جلوی آمدن فیلمسازی چون: عماد برناد را می گیرند. همین‌ها برای کارگردان فیلم «مسابقه» استیون هاپکینز شرایطی فراهم می کنند که برغم راهیابی فیلمش به بخش مسابقه ناچار به انصراف می شود یعنی این جشنواره جدی است. همین که اندیشمندی چون: نوام چامسکی پیام می دهد و در باره جشنواره گفتگو می کند یا اندیشمندی چون دیوید بارسامیان به جشنواره می آید و سخنرانی می کند در نقد نظام سرمایه داری و آمریکا یعنی این حرکت جایگاهش در حال گسترش و نهادینه شدن است. یا وقتی فیلمسازانی چون: عماد برناد- راشد رضوان- نجدت انزور- باسل الخطیب و … در تعامل و تماس با این جشنواره هستند یعنی پیوندی شکل گرفته با سینماگران مستقل و آزاده دنیا.

 
کد مطلب : ۱۴۵۳۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.