۶
اختصاصی/ ایوبی در آیین اکران نوروزی سال ۹۴ مطرح کرد:

به کاسب کاران سیاسی اجازه فعالیت ندهید! / کیانوش عیاری مرد اخلاق سینمای ایران

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸
به کاسب کاران سیاسی اجازه فعالیت ندهید! / کیانوش عیاری مرد اخلاق سینمای ایران
به گزارش خبرنگار فرهنگی «تعادل»، آیین اکران نوروزی سال ۱۳۹۴، شامگاه گذشته ۱۸ اسفند با حضور عوامل فیلم‌های نوروزی و تقدیر از عوامل فیلم های پرفروش سینمای ایران در سال ۱۳۹۳، معرفی و تقدیر از مخاطبان برگزیده اکران سینما در سال جاری و تقدیر از صاحبان سینماهای برگزیده با اجرای محمد سلوکی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

یادی از در گذشتگان سینمای ایران در سال ۱۳۹۳

در ابتدای این مراسم با پخش نماهنگی یاد درگذشتگان سینمای ایران در سال ۱۳۹۳ زنده شد. احمد رسول زاده، مرتضی احمدی، ناصر گیتی جاه، باقر صحرا رودی، اکبر خواجویی، مازیار پرتویی، پرتو مهتدی، رضا رضاپور، عباس کمندی، فرهاد مجیدآبادی، عظیم جوانروح، مجید بهرامی، پروین میکده، حامد خسروی، انوشیروان ارجمند، حمید مهر آرا و زاون قوکاسیان و... افرادی بودند که یادشان گرامی داشته شد.

آیین اکران نوروزی
آیین اکران نوروزی سال ۱۳۹۴ با معرفی فیلم‌های بخش «هنر و تجربه» آغاز شد. در ابتدای این مراسم نماهنگی از صاحبان فیلم به اضافه تیزر فیلم های سینمایی پخش شد. در این بخش از مراسم که سیف الله صمدیان و هوشنگ گلمکانی، تقدیر و اهدای گل به فیلم‌های اکران در این بخش را به عهده داشتند، نخستین فیلم با نام «پریدن از ارتفاع کم» به کارگردانی حامد رجبی و تهیه کنندگی مجید برزگر معرفی شد.

معرفی و پخش تیزر فیلم‌های «مردی که اسب شد» به تهیه کنندگی علی اکبر ثقفی و کارگردانی امیر حسین ثقفی، «روز مبادا» به تهیه کنندگی نگار اسکندرفر و کارگردانی فائزه عزیزخانی از دیگر فیلم ها بودند.

معرفی فیلم‌های اکران نوروزی در دیگر سر گروه های سینمایی با معرفی و تقدیر از عوامل فیلم «استراحت مطلق» ادامه پیدا کرد. در این بخش اهدای شاخه های گل و لوح های تقدیر به عهده منیژه حکمت بود و عوامل این فیلم سینمایی چون رضا عطاران، بایک حمیدیان، ترانه علیدوستی، مجید صالحی، عبدالرضا کاهای و سید رضا علویان روی صحنه آمدند.

تقدیر خانواده شهید هسته‌ای داریوش رضایی‌نژاد از عوامل فیلم«روباه»
منیژه حکمت از عوامل فیلم «استراحت مطلق» تشکر کرد و گفت: از ترانه علیدوستی، بایک حمیدیان، رضا عطاران و سایر بازیگران این فیلم و کاهانی به عنوان کارگردان به خاطر بازی خوب و حضور پر قدرتشان در این فیلم سپاسگزارم و برای برخی از رفتارها که باعث دیده نشدن فیلم هایی از این دست می شوند متاسف هستم.

تقدیر از عوامل فیلم «ایران برگر» از دیگر بخش های آیین اکران نوروزی سال ۱۳۹۴ بود. در این بخش که اهدای شاخه گل و لوح تقدیر را مرتضی شایسته به عهده داشت، مسعود جعفری جوزانی کارگردان، فتح الله جعفری جوزانی تهیه کننده و نیما جعفری جوزانی تدوینگر به عنوان عوامل فیلم «ایران برگر» مورد تقدیر قرار گرفتند.

«رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی دیگر فیلمی بودند که مورد تقدیر قرار گرفت. در این بخش حبیب اسماعلی پخش کننده سینما اهدای لوح تقدیر و شاخه‌های گل را به عهده داشت و نازنین بیاتی، بیتا منصوری، صابر ابر، نظام کیایی و ابوالحسن داوودی روی صحنه آمدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، محمد پیرهادی، جلال فاطمی عوامل فیلم «روباه» از دیگر مهمانان دعوت شده به آیین اکران نوروزی سال ۱۳۹۴ بودند. در این بخش از برنامه خانواده شهید هسته ای داریوش رضایی نژاد به روی صحنه آمدند و از عوامل فیلم «روباه» تقدیر به عمل آوردند.

«طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی از دیگر آثار سینمایی ویژه اکران نوروزی بود که مورد تقدیر قرار گرفت در این بخش کمال تبریزی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، علی سرتیپی مورد تقدیر قرار گرفتند.

تهمینه میلانی: سه فیلمساز زن پرفروش ترین‌های سال ۱۳۹۳ خلق کردند

اهدای جایزه برگزیدگان اکران سال ۱۳۹۳ از دیگر بخش‌های آیین اکران نوروزی سال آینده بود.
در این بخش از برنامه حجت الله ایوبی؛ رییس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و مصطفی ابطحی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی روی صحنه آمدند و از ۵ فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۱۳۹۳ تقدیر کردند.

فیلم‌ها به ترتیب اولویت فروش در سال جاری روی صحنه آمدند. مرضیه برومند کارگردان، منیژه حکمت تهیه کننده و علی سرتیپی تهیه‌کننده و پخش کننده فیلم «شهر موشها ۲» عوامل نخستین فیلمی بودند که روی صحنه آمدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

منیژه حکمت در این بخش از برنامه با تشکر از عوامل این فیلم سینمایی گفت: تولید فیلم سینمایی «شهر موشها ۲» ۱۴ هزار نفر کارآفرینی داشت که این کار آفرینی به خصوص در شهرستان ها بیشتر از تهران بوده است.
وی ادامه داد: همچنین یک تشکر ویژه از همه کسانی که با چوب لای چرخ ما گذاشتن و باعث شدند که فیلم فروش کند، دارم. یک تشکر ویژه‌تر از علی جنتی وزیر ارشاد دارم که در طول اکران این فیلم، قابل ندانستند و در هیچ یک از مراسم‌های ما حضور پیدا نکردند و در نهایت یک تشکر دیگر از همه کسانی دارم که با شایعات بسیار موجبات میلیاردی شدن فیلم «شهر موشها ۲» را فراهم کردند.
محمد نیک بین، تهمینه میلانی و مرتضی شایسته تهیه کننده و کارگردان فیلم «آتش بس ۲» از دیگر برگزیدگان اکران سال ۱۳۹۳ بودند.
تهمینه میلانی در ابتدای صحبت های خود گفت: انگیزه من از روز اول که تصمیم گرفتم فیلمساز شوم، این بود که به جامعه ثابت کنم اگر امکان برابر وجود داشته باشد خانم ها هم می توانند فعالیت هایی مثل مردان را انجام دهند و حال اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که پرفروش ترین های سینما در سال ۱۳۹۳ متعلق به سه فیلمساز زن است. بنابران باید این خودباوری را بدهیم که خانم ها می توانند در صورت ایجاد فرصت های برابر در سینمای ایران خوش بدرخشند.
تقدیر از نرگس آبیار کارگردان و محمد حسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی تهیه کنندگان فیلم «شیار ۱۴۳» از دیگر بخش های این آیین بود.
همچنین مسعود ده نمکی برای فیلم «معراجی‌ها» و کمال تبریزی، جواد نوروزبیگی و حبیب اسماعیلی برای فیلم «طبقه حساس» مورد تقدیر قرار گرفتند. حبیب اسماعیلی در صحبت‌های کوتاهی گفت: از سازمان سینمایی درخواست دارم که از دفاتر پخش که با مجوز رسمی از وزارت ارشاد دارند اما اکنون بی کار هستند حمایت کنند.

ایوبی: بانوان در سینمای ایران حضور موفقی دارند

همچنین حجت الله ایوبی؛ رئیس سازمان سینمایی با اشاره به رشد قابل‌توجه سینماگران زن در ایران گفت: بانوان در سینمای ایران حضور موفقی دارند و بخشی از فیلم‌های پرفروش سال ۹۳، محصول تلاش آنان است. خانم‌ها در سال ۹۳ با موفقیت در ساخت فیلم و فروش آثارشان، نشان دادند در سینما چقدر توانمند هستند و خوشحالیم چنین بانوان ارجمند و توانایی در ایران اسلامی حضور دارند و آرام آرام ما مردها باید دنبال حقوق برابر با زنان باشیم.

حجت‌الله ایوبی افزود: سال ۹۳ با همه مشکلات، فراز و فرود‌ها و گرفتاری‌هایش؛ سال درخشانی برای سینمای ایران بود و امیدوارم موفقیت‌های سینماگران ادامه پیدا کند و سال آینده؛ سال وحدت و همدلی بیشتر در سینمای ایران باشد.

ایوبی با اشاره به اینکه از نقد و انتقاد استقبال می‌کند؛ افزود: از مصاحبه‌های انتقادی سینماگران نه به دلیل انتقادی بودنش بلکه به دلیل حال بد آن سینماگر ناراحت می‌شوم ولی انتقاد حق شماست.

بی‌رحمانه اما منصفانه نقد کنید تا پیشرفت و کمک کنیم

وی ادامه داد: منتقدان کمک کنند و نظر بدهند تا نقد واقعی در سینمای ایران راه بیفتد. بی‌رحمانه اما منصفانه نقد کنید تا پیشرفت و کمک کنیم جامعه منتقدان ما فیلم‌های تولید شده در سینمای ایران را نقد کنند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به نقش اصحاب رسانه افزود: وقتی خبرنگاران سینمایی را می‌بینم لذت می‌برم البته این جمله را نمی‌گویم که خوب بنویسند. با خیلی از این دوستان ارتباط خوبی دارم و سال‌هاست که این دوستان درباره سینما می‌نویسند و دلسوزانه فعالیت می‌کنند.

ایوبی افزود: من موظفم که جامعه خبرنگاری در سینما رشد کنند و برای آنان کارگاه‌های متعددی برگزار کنیم و حضور اهالی رسانه در جشنواره‌های بین‌المللی یکی از اقداماتی است که در این راه انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه اختلاف همیشه وجود داشته؛ گفت: اختلاف‌نظر بین همه صنوف و همه قشر‌ها وجود دارد و بین سینماگران نیز وجود دارد اما باید بنشینیم و گفتگو کنیم و سعی کنیم اختلافات کم شود و به کسانی که قصد دارند از این اختلافات به‌عنوان کاسب‌کاری سیاسی استفاده کنند؛ فرصت ندهیم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: امیدوارم در سال ۹۴ حال سینما به گونه‌ای شود که حال سینماگران بهتر شده و اهالی سینما به مدیریت سینما در بهتر شدن سال ۹۴ مشورت بدهند.

وی با اشاره به حضور خود در قطعه هنرمندان افزود: روزی که به قطعه هنرمندان رفتیم؛ ناصر تقوایی گفت: افتخار می‌کنم در کشوری هستیم که این همه هنرمند داشته است و اگر ما امروز هستیم به دلیل گنجینه‌هایی است که شاید امروز جسمشان بین ما نباشد. من نیز به این جمله تقوایی اعتقاد دارم.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه امروز سینما تبدیل به مطالبه عمومی شده؛ گفت: هر شخصی در هر جلسه‌ای به اصطلاح گفت که بالای چشم سینما ابروست؛ او را توجیه کردم تا جایگاه سینمای ایران را بهتر بشناسد. امروز سینما یک مطالبه شده و ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و مردم از ما سینما می‌خواهند.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به تنوع موضوعی فیلم‌های تولید شده در سال ۹۳ گفت: ساخت فیلم درباره داعش، دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای و مسائل اجتماعی از جمله این موضوعات بود و کارنامه سینما مثبت است. بررسی کنیم و ببینیم دیگر بخش‌های جامعه چقدر در واکنش به پدیده‌های مختلف واکنش نشان دادند. درحالیکه سینما از این پدیده‌ها دور نمانده است.

سه شهروند مشهدی به عنوان مخاطبان برگزیده اکران سال ۱۳۹۳ معرفی شدند

بخش دیگر از این برنامه به تقدیر از مخاطبان برگزیده اکران سال ۱۳۹۳ اختصاص داشت. به این ترتیب که موسسه سینما شهر آمار مخاطبانی که بیشترین تعداد بلیت را خریده اند، درآورده بود و از آنها به عنوان سرمایه های ویژه سینمای ایران یاد شد.

براساس این آمارگیری سه برگزیده از شهر مشهد بودند. در این بخش از برنامه ابوالحسن داوودی به عنوان کارگردانی که فیلمش عنوان منتخب تماشاگران را در جشنواره سی و سوم از آن خود کرد و همچنین غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، جایزه مخاطبان برگزیده اکران سال ۱۳۹۳ را اهدا کردند.

محمد بابازاده با خرید ۲۹۳ بلیت به عنوان نفر اول، محمد علاوی طوسی با خرید ۲۸۷ بلیت و سارا حاتمی نیز با خرید ۲۳۵ بلیت به ترتیب به عنوان نفر دوم و سوم از شهر مشهد برگزیده شدند.

محمد جواد جهرودی با خرید ۲۱۰ بلیت و علی نانکلی با خرید ۱۹۹ بلیت از تهران به ترتیب نفر چهارم و پنجم انتخاب شدند که هدیه ویژه سازمان سینمایی به این برگزیدگان کارت ۵ میلیون ریالی خرید بلیت سینما بود.

تقدیر از سینماهای برگزیده سال ۱۳۹۳ در شهرهای مختلف از دیگر برنامه‌های آیین اکران نوروزی سال ۱۳۹۴ بود. در این بخش از صاحبان سینما ساویز استان البرز، سینما ونوس استان قم، سینما بهمن سنندج، سینما تک یزد و سینما ماندا و سینما کوروش از تهران تقدیر به عمل آمد.

پایان بخش این مراسم به گرفتن عکس یادگاری بانوان سینماگر حاضر در آیین اکران نوروزی سال ۱۳۹۴ به مناسبت روز جهانی زن اختصاص داشت.
کد مطلب : ۳۱۲۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.