۴
گفتگوی اختصاصی «تعادل»/ دغدغه‌های رشته بدن‌سازی

اولین راه گرایش جوانان به مکمل از کجا شروع می‌شود؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۲
اولین راه گرایش جوانان به مکمل از کجا شروع می‌شود؟
باوجود خبر خوشایند حضور رییس کمیته جهانی و رییس کمیته داوران برای اولین بار در سمینار کلاس مربی‌گری و داوری رشته بدن‌سازی در ایران و بیان این مطلب که بی‌شک ایران می‌تواند پایتخت پرورش اندام جهان باشد، اما نمی‌توان چشم بر واقعیات موجود بر جامعه و دغدغه‌های آن بست. متأسفانه این خوشحالی نقاط ضعف این رشته ورزشی و اشتباهات جوانان و علاقه‌مند به این ورزش را پوشش نمی‌دهد. در سال‌های اخیر استفاده از داروهای مکمل و هورمونی در بین جوانان برای هر چه سریع‌تر رسیدن به‌تناسب ایدئال و مقبولیت در اجتماع در حال ازدیاد است و حتی تزریقات زیرپوستی در بین ورزشکاران بسیار باب شده که این امر موجب بروز نگرانی‌های بسیاری در بین خانواده‌ها شده است تا جایی که اگر اوضاع به همین منوال پیش رود عوارض ناخوشایندی انتظار ورزشکاران علاقه‌مند به این رشته ورزشی را می‌کشد.

در این خصوص گپ و گفتی با «فریدون حقی»، دارنده مدال طلای فوق سنگین جهان و «علی‌رضا رسا»، قهرمان فیزیک جهان داشتیم که ماحصل آن را می‌خوانید.

•وضعیت رشته پرورش اندام در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حقی: باوجودی که عمر طولانی از تشکیل فدراسیون بدن‌سازی نمی‌گذرد اما بسیار موفق ظاهرشده است. حدود ۸ سال است که فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام به‌صورت رسمی تشکیل‌شده است و قبلاً زیر نظر فدراسیون وزنه‌برداری بود. در حال حاضر سکان هدایت فدراسیون بر عهده ناصر پور علی فرد است که کمک‌های بسیاری به فدراسیون و جوانان علاقه‌مند به این رشته کرده و پیشرفت‌های خیلی خوبی حاصل‌شده است. در حال حاضر در بزرگ‌سالان مدال‌های رنگارنگ بسیاری داریم و جوانان نیز ثابت کردند پتانسیل خوبی را دارا هستند و بارها قهرمان جهان شدند.
پرورش اندام درگذشته تنها به مسابقات بادی کلاسیک و بادی بیلدینگ می‌پرداخت، اما در حال حاضر بااینکه خود جز رشته‌های فرعی ورزش همگانی محسوب می‌شود ولی زیرشاخه‌های بسیاری دارد که به‌صورت گسترده در حال فعالیت هستند. فیتنس و ایروبیک که طرفداران بسیاری به‌خصوص در میان بانوان در جامعه عمومی دارد جزء زیرشاخه‌های این رشته ورزشی محسوب می‌شود و بسیار پرطرفدار است. در حال حاضر گرایش به‌خصوص در آقایان دیگر مثل سابق و داشتن بالاتنه‌های برگ و پایین‌تنه کوچک نیست و تمایل‌ها به سمت اندام مناسب، شیک و متوازن گرایش پیداکرده است.
رسا: تا ۱۰ سال گذشته در بدن‌سازی وضعیت خوبی نداشتیم ولی الآن در حدود ۵ سال است نگاه‌ها نسبت به این ورزش بهتر شده و مردم و جامعه متوجه شدندکه رشته بدن‌سازی رشته پر مدال و محبوبی به‌حساب می‌آید.

•جایگاه ایران در این رشته ورزشی در جهان کجاست؟
رسا: همان‌طور که می‌دانید این رشته در دو گروه حرفه‌ای و آماتور برگزار می‌شود و در قسمت حرفه‌ای در آمریکا جایگاه خاصی نداریم، اما در قسمت آماتور جز سه کشور برتر دنیا هستیم و دو سال پشت سر هم قهرمان جهان و آسیا در قسمت بادی بیلدینگ شده‌ایم. کشور ایران در جایگاه نخست این رشته در آماتور قرار دارد و سپس اسپانیا و مصر در جایگاه بعدی قرار دارند. در سال جاری در رنکینگ جهانی از جایگاه هفتم به رتبه چهارم ارتقا پیداکرده‌ایم.
حقی: بااینکه مهد تاریخ بدن‌سازی کشور مصر است، اما در حال حاضر مهم‌ترین و معتبرترین مسابقات حرفه‌ای در آمریکا برگزار می‌شود. تابه‌حال سه نفر از بدن‌سازان ایرانی توانسته‌اند کارت حرفه‌ای حضور در مسابقات را کسب کنند. در این سطح ورزشکاران خوبی پای به عرصه گذاشته‌اند و قطعاً بعدازاین حضور بیشتر و پررنگ‌تری را شاهد خواهیم بود.

•در خصوص مشکلات این رشته ورزشی در ایران بگویید.
رسا: رسانه‌ای نبودن مهم‌ترین عامل دیده نشدن حقایق این رشته ورزشی است. تبلیغات منفی که درباره بحث داروها و مکمل‌ها مطرح است باعث بی‌علاقگی بسیاری از مردم و جوانان شده است. مردم فکر می‌کنند یک بدن‌ساز برای رسیدن به مدارج و یا حتی در ابتدا باید حتماً دارو مصرف کند، درحالی‌که این اصلاً درست نیست و باعث شده که اهمیتی به‌سختی این ورزش داده نشود.
استفاده از داروهای هورمونی عوارض روحی و جسمی به همراه دارد و تا ۵ سال در بدن باقی می‌ماند، اما استفاده از داروهای مکمل هیچ منعی ندارد. این موضوع که استفاده از این داروها باعث مشکلات ذهنی می‌شود حقیقت ندارد. مشکل این است مردم فرق دارو و مکمل را نمی‌دانند. چون ورزشکار بر اساس تحرک و فعالیت ورزشی متابولیسم بالاتری دارد و ازنظر سوخت‌وساز بدن کالری بالاتری می‌سوزاند، پس باید مقدار پروتئینی بیشتری مصرف کند که این مصرف تنها از طریق غذا تأمین نمی‌شود و حتماً باید مکمل استفاده شود. اگر مکمل‌هایی که ورزشکار استفاده می‌کند سالم باشد و تاریخ‌مصرف آن نگذشته باشد، منع مصرف برای شخص ندارد و هیچ مشکل جسمی ایجاد نمی‌کند.
حقی: بزرگ‌ترین مشکل دغدغه اشتباه عوام در رابطه با تشخیص حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در بحث دارو است. مردم بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند به چه نحوی باید دارو مصرف شود و فقط دنبال چشم و هم‌چشمی و زیبایی گرایی در تناسب‌اندام هستند.
وحشتناک‌ترین اوضاع ازنظر مصرف دارو توزیع دارو هورمونی سوماتروپین (رشد) در این رشته و در بین جوانان در رده سنی ۲۰ – ۱۸ سال است. در پزشکی بارها گفته‌شده خون شخصی که مکمل هورمون رشد را مصرف می‌کند، قابل‌اهدا نیست. بعضی داروهای مکمل که در جامعه و در بین جوانان توزیع می‌شود بیشتر داروهای جعلی و قاچاق هستند و باعث بر هم خوردن تعادل شخصیتی می‌شود و عوارض خطرناکی به همراه دارد.

•چه ارگانی مسئول جمع‌آوری این داروها از سطح شهر است؟
حقی: هرچند نیروی انتظامی بارها به دستگیری این قاچاقچیان و پخش‌کننده‌ها اقدام کرده است اما تابه‌حال فایده‌ای نداشته است و بعد از آزاد شدن دوباره روز از نو و روزی از نو. در اصل باید وزارت بهداشت اقدامی جدی انجام دهد و جلوی این اتفاقات را بگیرد، اما ازآنجایی‌که این قدرت اجرایی را ندارد و یا شاید دارد و انجام نمی‌دهد و چرا این کم‌کاری را می‌کند مشخص نیست. متأسفانه جواب چرای آن‌هم مانند چراهای دیگر جامعه است و شفاف‌سازی نمی‌شود. مطمئناً اگر ارگان‌های مسئول بخواهند می‌توانند جلوی این قاچاقچی‌ها و اتفاقات ناخوشایند را بگیرند. یکی از این راه‌ها اطلاع‌رسانی درباره عوارض خطرناک داروها است که آن‌قدر کم بیان‌شده که اصلاً دیده نمی‌شود. باید برای ریشه‌کن شدن این مشکلات جهاد همگانی شود. ناجا، پلیس، وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌ها باید همگی دست‌به‌دست هم دهند تا جلوی فعالیت این قاچاقچیان گرفته شود در غیر این صورت محال است بتوان جلوی این اتفاقات را گرفت.

•اولین راه گرایش جوانان به مکمل از کجا شروع می‌شود؟
حقی: از طریق مربیان در باشگاه‌ها، بزرگ‌ترین مشکل و دلیل اصلی این قبیل اتفاقات در حال حاضر مربی‌ها هستند. بیشترین راه درآمد مربی‌های رشته بدن‌سازی از طریق فروش داروهای این رشته در باشگاه‌ها محسوب می‌شود. مربیان به حالت آموزه‌های قبلی خود در زمان تمرین بدون داشتن اطلاعات علمی و صحیح همان داروهایی را که زمانی خودمصرف کرده‌اند را به شاگردان تجویز می‌کنند.
برخی از مردم خود ریشه به تیشه خویش می‌زنند. به خاطر نبود هزینه بالا برای ثبت‌نام در باشگاه‌ها و مراجعه نکردن به پزشک متخصص، بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های شخصی داروهای مورداستفاده شخص دیگری را خودسرانه کپی و استفاده می‌کنند. در حال حاضر بیش‌ازحد این موضوع در خانم‌ها اشاعه پیداکرده است و این برای کشور و مملکت فاجعه است.
عامل اصلی دیگر نبود نظارت بر داروخانه‌ها و مراکز پخش دارو است. داروخانه‌ها به‌صورت علنی داروهای هورمون رشد را که توسط هلال‌احمر وارد می‌شود و برای کودکان نارس جهت افزایش رشد تولید می‌شود و جنبه طبی دارد و برای استفاده مردم دیگر غیرمجاز است را، به‌صورت مجاز به مردم عادی می‌فروشد و تنها کسانی که این دارو به دستشان نمی‌رسد، همین کودکان هستند.
دلیل دیگر نظارت نکردن آکادمی ملی المپیک درباره تست دوپینگ بر روی ورزشکاران است. درگذشته و چند سال قبل نظارت خیلی خوب و دقیقی بر موضوع مصرف داروهای مکمل بر ورزشکاران انجام می‌شد و حتی طی یک روز چندین بار در اردوها حاضر می‌شدند و از ورزشکاران تست می‌گرفتند و بر مصرف مکمل‌ها نظارت داشتند، اما از سال ۲۰۰۶ و بعد از تورنمنت قطر، دیگر سخت‌گیری در کار نیست.

•چند باشگاه بدن‌سازی در تهران فعال است؟
حقی: فقط در تهران حتی نه در توابع، هزار و ۷۰۰ باشگاه بدن‌سازی به‌صورت رسمی و با مجوز ثبت‌شده و مشغول به فعالیت هستند. ۲ هزار و ۵۰۰ باشگاه هم بدون مجوز مشغول فعالیت هستند. مثلاً در سعادت‌آباد فقط ۷۰۰ باشگاه بدن‌سازی وجود دارد و هرکدام تعداد بسیار زیادی هنرجو دارند. متأسفانه اکثر باشگاه‌ها هم آلوده به پخش داروهای مکمل جعلی هستند که برحسب این آمار و با یک حساب تقریبی می‌توان میزان ضرر به جامعه و جوانان را محاسبه کرد.

•از دغدغه‌های این رشته ورزشی بگویید؟
رسا: هزینه بالای این رشته ورزشی و رسانه‌ای نشدن جزء دغدغه‌های اصلی است که ورزشکار را تحت شرایط سخت قرار می‌دهد. ازآنجایی‌که این ورزش رسانه‌ای نمی‌شود، هیچ اسپانسری علاقه‌ای به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این رشته ندارد و فرهنگ اسپانسری برای حمایت از ورزشکار ایجاد نمی‌شود. بحث اصلی مشکل مالی و دیده شدن است که شدیداً باهم در ارتباط هستند و تا زمانی که اشخاص آگاهی از این رشته نداشته باشند، متقاضی حمایت و اسپانسر شدن نمی‌شوند.

•نظر شما درباره برگزاری اولین سمپوزیوم بین‌المللی علم و ورزش در ایران با حضور رافائل سانتوجا، رییس فدراسیون جهانی بدن‌سازی (IFBB) و «پاول فیلبورن، رییس کمیته داوران چیست؟
رسا: کلاس بسیار مفیدی بود و برای اولین بار ناصر پور علی فرد، رییس فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام توانستند با کلی پیگیری این مهم را انجام بدهند. این سمپوزیوم به‌منظور فراهم ساختن فرصتی مناسب برای گفتگوی سازنده علمی و ورزشی میان داوران و مربیان رشته بدن‌سازی و پرورش اندام سراسر کشور و همچنین آشنا کردن آن‌ها با آموزه‌های علمی و آموزشی و آخرین متدهای علمی روز دنیا تشکیل گردید.
حقی: اصلاً ارتباطی به پیشرفت علمی در جامعه ما ندارد، اما در سطح اجتماعی با تکرار آن تبدیل به معضل بزرگی خواهد شد و هرچقدر طرفداران این رشته بدون آگاهی بیشتر شود، آلودگی بیشتر می‌شود.

•کلام آخر؟
حقی: رشته بدن‌سازی مادر تمام ورزش‌ها محسوب می‌شود و مختص تمام رشته‌های ورزشی است، ولی متأسفانه با استفاده نادرست و نا به‌جای داروهای مکمل باعث دوری جوانان شده است. حداقل آسیبی که با استفاده از داروهای مکمل به جوانان می‌رسد از بین رفتن دستگاه گوارش است و حداقل تأثیر آن تا ۵۰ سال در بدن باقی می‌ماند. بیشتر این داروهای مصرفی جعلی هستند و به خاطر عوارض غیرقابل‌برگشت آن، مصرف‌کنندگان حتی نمی‌توانند در آینده ورزش عادی انجام دهند. اگر آکادمی ملی المپیک و وزارت بهداشت همکاری کنند می‌توانیم کاری کنیم تا جلوی این اتفاقات ناخوشایند را هر چه سریع‌تر بگیریم.
کد مطلب : ۲۸۶۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.