۰

عبدی:دستگاه قضایی زیربار قصور دیگران و تقصیر خود نمی‌رود

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۰
هر دو از موانع بر سر راه شفافیت گله مند بودند و از ضعف ها می گفتند. در این بخش بود که پای یاشار سلطانی یعنی کسی که خبر املاک نجومی را منتشر کرد و همچنین قصور و تقصیر دستگاه قضایی هم به بحث باز شد. 

بخش‌هایی از این مناظره را می خوانید:


خبرآنلاین: آقای عبدی حالا که فکر می کنید نظام تصمیم گرفته است شفافیت انجام شود...
عبدی : بعید می دانم چنین تصمیمی داشته باشد
خبرآنلاین: حالا محدود به چند رفتار در زمینه ارز و اسامی افرادی که واردات خودرو داشته اند
عبدی: این اصلا شفافیت نیست
توکلی: اطلاعات ناقص یا غلط دادن بدتر از رفتار غیر شفاف و مخفی کاری است.
خبرآنلاین: با فرض شما به نظرتان شرط لازم و کافی برای انجام شفافیت چیست؟ 
عبدی: ببینید شفافیت به تنهایی مشکل را حل نمی کند مثل این است که بگوییم بنزین به تنهایی موجب به حرکت درآمدن ماشین می شود درحالی که اینطور نیست بلکه یک مجموعه شرایط وجود دارد که بنزین یکی از شروط لازم در این پکیج است یعنی بنزین نباشد بهترین ماشین هم نمی تواند حرکت کند. بنابراین اولین شرط لازم در شفافیت روشن بودن قانون است. قانونی که در آن آب باشد و روشن نباشد و مهمتر حاکمیت قانون نداشته باشیم شفافیت معنا نخواهد داد. 
مسئله دوم وجود نهادهای مدنی و رسانه های آزاد و مستقل است. خب شفافیت را خاله پیر من که نمی تواند انجام بدهد بلکه این کار را باید همین نیروهای جوان و فعال انجام بدهند وقتی اینها وجود نداشته باشند یا دسترسی نداشته باشند چطور می توانند این کار را پیگیری کنند؟ شما در کل دنیا بگردید چندتا گزارش تحقیقی موثر انجام شده است؟ از همه مهمتر دستگاه قضایی و دادگاه مستقل است. این آقای یاشار سلطانی رفته بود زندان و بعد می گفت مهمترین استدلال برخی این بود که این کارها به تو چه ربطی دارد؟ به جای اینکه به طرف جایزه بدهند آن را بازداشت و زندان می کنند و می گویند به تو چه ربطی دارد.
اما مهمتر از همه اینها نگاه به ماهیت حکومت است. اگر حکومت و ماهیتش را متعلق به مردم و حق مردم بدانیم  آن موقع است که دیگر شفافیت موضوعی نیست که حکومت بخواهد درباره آن صحبت کند؛ بلکه موضوعی است که مردم برای حکومت تعیین می‌کنند که من فکر نمی کنم هنوز به این مرحله رسیده باشیم.
توکلی: من یک نگاه قدسی هم به مسئله شفافیت دارم؛ امربه معروف و نهی از منکر جزو واجبات دین است و مهمترین مخاطب امر به معروف و نهی از منکر حکومت است و نه افراد. این مسئله تا جایی پیش می رود که حضرت امیر در نهج البلاغه می فرماید اگر امر به معروف را یک طرف بگذاریم و دیگر توصیه های دین را طرف دیگر بگذاریم مانند دریایی مواجی می ماند در برابر یک رطوبت. وقتی فردی قرار است دست به چنین کار بزرگی بزند و دولت را امر به معروف و نهی از منکر کند باید اطلاعات داشته باشد، مثل نماز که اگر وضو نداشته باشید باطل است و نمی توان خواند، امر به معروف هم اگر اطلاعات نداشته باشید نمی توانید آن را انجام دهید. حکومت هم باید انجام امر به معروف را تسهیل کند مسئله ای که بدون حضور رسانه های آزاد و مستقل معنی نخواهد داشت؛ این مسئله در سازمان های مردم نهاد وجود نخواهد داشت چراکه افراد نمی توانند به دنبال کشف حقیقت بروند. 
قوه قضائیه زیر بار قصور برای دیگران و تقصیر برای خود نمی رود
  از آنجایی که این مناظره به صورت زنده از طریق سایت خبرآنلاین منتشر می شد کاربران این خبرگزاری سوالات خود را مطرح کردند و این سوالات با میهمانان برنامه در میان گذاشته شد. یکی از این سوالات احمد توکلی را مخاطب قرار داده بود و گفت: آقای توکلی چطور زمانی که در مسندهای حکومتی بودید از جمله زمانی که نماینده مجلس بودید طرفدار شفافیت نبودید و صحبتی از شفافیت نمی کردید و حالا به این فکر افتادید؟
کد مطلب : ۱۴۰۹۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.