۰

كارشناسان تاكيد كردند: ضرورت دریافت مالیات از عایدی سرمایه و سود

تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۲
كارشناسان تاكيد كردند: ضرورت دریافت مالیات از عایدی سرمایه و سود
در شرایط کنونی قیمت کارخانه و نمایندگی با قیمت بازار تفاوت چشمگیری دارد و بعضا در برخی موارد این تفاوت حتی از قیمت خودرو در نمایندگی ها بالاتر است از این رو تقاضا برای خرید از نمایندگی ها بالاست چرا که سود موجود در این معامله ، سودی چشمگیر و غیر قابل چشم پوشی است . 
 مهدی تقوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی اما در این خصوص می گوید : این طرح به ذات طرح بسیار خوبی است اما به نظر می رسد ابزارهای مهمی که دنیا به واسطه آن با سوداگری و دلالی مبارزه کرده است همچنان مغفول مانده و باید توجه دولتمردان و سیاستگذاران را به این موضوع جلب کرد . 
 وی گفت: در انگلستان ، وقتی قیمت خانه پس از اجرای سیاست های تاچر افزایش قابل توجهی یافت، سوداگری در بازار مسکن در پی افزایش قیمت ملک،رونق گرفت اما دولت انگلستان بلافاصله با وضع قانونی، از بخش عمده ای از مابه التفاوت قیمت خانه مالیات دریافت کرد و بلافاصله دلالان از بازار خارج شدند و مصرف کننده واقعی بار دیگر خرید و فروش مسکن را در بازار عهده دار شد. 
 او تاکید کرد: افزایش مالیات بر نقل و انتقالاتی که در کوتاه مدت صورت می گرد، دست به دست شدن خودرو و مسکن و دیگر اقلام سرمایه ای را متوقف می کند.طبیعی است که این دست به دست شدن برای اقتصاد هزینه دارد . وقتی فردی خانه ای را می خرد ، تا مثلا سرمایه خود را حفظ کند، با افزایش قیمت خانه، دست به فروش می زند تا در پیش فروش خودرو شرکت کند و سپس خودروی خریداری شده را دوباره تبدیل به مسکن و طلا و سکه می کند، از هر معامله ای انتظار سود دارد و همین انتظار است که قیمت ها را بالا می برد . 
 وی خواستار تصویب قانونی به منظور دریافت مالیات از معاملاتی که در کوتاه مدت صورت می گیرد شد و گفت: من مطمئنم در این صورت بخشی از دلالی ها و واسطه گری ها فروکش خواهد کرد.
مالیات
چگونگی مهار سفته‌بازی
تقوی تنها کارشناسی نیست که بی توجهی به ابزارها خصوصا مالیات را گوشزد می کند . وحید شقاقی شهری نیز بارها این مهم را مورد تاکید قرار داده  است . وی می گوید:یکی ار بنیادی ترین مشکلات اقتصادی ما نبود نظامی برای مهار سفته بازی است از این رو بلافاصله با آغاز کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز، می بینیم سرمایه های سرگردان به این بازار هجوم برده و چنان وضعیتی ایجاد می کنند که متاسفانه روند کاهش ارزش پول ملی تشدید می شود .
 
کد مطلب : ۱۴۲۳۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.