۰
تالین طماسیان مطرح کرد؛

تولد دوباره بسکتبال بانوان در ایران و ارائه نمایش جهانی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۷
تولد دوباره بسکتبال بانوان در ایران و ارائه نمایش جهانی
به گزارش عصر تعادل، درواقع فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) پوشش اسلامی بازیکنان زن مسلمان را قبول نداشت و به همین دلیل تیم ملی بسکتبال بانوان سال‎ها از حضور در میادین بین‌المللی محروم شد اما بسکتبالیست‎های زن زمانی که با رایزنی‎های فراوان فدراسیون به رقابت‎های جهانی و آسیایی برگشتند عملکرد بسیار درخشانی از خود بر جای گذاشتند.

حالا بسکتبال بانوان در مسیری قرارگرفته است که رضایت همگانی اهالی بسکتبال ایران را به دنبال داشته است. تیم‎های ملی بسکتبال بانوان در رده‌های مختلف سنی و بیشتر در بخش سه نفره به رقابت‌های مختلف برون‌مرزی ، آسیایی و جهانی می‌روند.
از سویی بسکتبال بانوان ایران در رده‎های مختلف نیز توسعه‌یافته است، چه ازلحاظ برگزاری رقابت‎های مختلف در رده‌های سنی و چه ازلحاظ برگزاری استعدادیابی و لیگ برتر بسکتبال بانوان.

بسکتبال بانوان هم‌اکنون در مقایسه با بسیاری از کشورهای آسیایی با موقعیت‌های تازه‌ای روبرو شده است و درهای پیشرفت را یکی پس از دیگری روی خود باز می‌کند. بر اساس ادعای برخی از زنان فعال در بسکتبال موضوع تبعیض جنسیتی نیز از بین رفته است و بسکتبال بانوان حالا نفس می‌کشد.

تالین طهماسیان، مسئول کمیته مسابقات و داوران بسکتبال بانوان فدراسیون بسکتبال که یکی از کارشناسان برجسته این رشته و همچنین داوران بین‎المللی محسوب می‌شود در این رابطه  گفت: در سال‌های اخیر بسکتبال بانوان ما با توجه به تلاش‌های مسئولان وزارت و همچنین رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون بسکتبال، فرصت حضور در میادین بین‎المللی را پیدا کرد. کار با حضور در یک دوره رقابت‎های تدارکاتی به‌منظور تثبیت حجاب اسلامی بازیکنان آغاز شد. درواقع فدراسیون تمام تلاش خود را به کاربرد تا فیبا به پوشش اسلامی بازیکنان زن ایران به‌صورت آزمایشی مجوز حضور در رقابت‌های بین‎المللی را بدهد و درنهایت این اتفاق هم افتاد. خوشبختانه فیبا این مجوز را داد و بازیکنان زن ایرانی بالاخره موفق شدند مجوز حضور در رقابت‌های مختلف بین‎المللی را آن‌هم با پوشش اسلامی به دست بیاورند.

طهماسیان عنوان کرد: پس از تثبیت حجاب بازیکنان بسکتبال بانوان، تیم‎های ایرانی وارد رقابت‎های باشگاهی غرب آسیا شدند. تیم زیر 16 سال نوجوانان هم به هند اعزام شد. اما نخستین اعزام بسکتبال بانوان به بخش سه‌به‌سه برمی‎گردد.

رئیس کمیته داوران و مسابقات بانوان فدراسیون بسکتبال افزود: بسکتبال بانوان در رده‎های مختلف سنی اعزام‎های گوناگونی را تجربه کرد. از جام‎جهانی سه‌نفره بزرگسالان گرفته تا حضور دربازی‌های آسیایی که واقعاً دستاورد بزرگی برای بسکتبال بانوان ایران محسوب می‎شود. تیم ایران در همان نخستین حضور خود عملکرد بسیار درخشانی از خود نشان داد و تیم ملی بسکتبال بزرگسالان سه‌نفره هم در رقابت‎های غرب آسیا به مقام قهرمانی رسید. درواقع باید بگویم نتایجی که تیم‎های ملی بسکتبال بانوان ایران در رقابت‎های مختلف جهانی و آسیایی به دست آورد، قابل‌قبول بود. بسکتبال بانوان ایران توانایی‎های خود را تا امروز در سطح بین‎المللی به‌خوبی نشان داده است.
وی در ادامه گفت: بعد از روی کار آمدن رئیس جدید و تغییرات دیگری که به وجود آمد اهمیت به بسکتبال بانوان چند برابر شد. درواقع یکی از اولویت‎های فدراسیون بسکتبال اعزام‎های تیم‎های بانوان به رقابت‎های برون‌مرزی بود تا آسیا ببیند بسکتبال بانوان ایران چه پتانسیل‎های متعددی دارد. حضور تیم‎های ملی بسکتبال بانوان در رقابت‎هایی مثل جام‎جهانی واقعاً هیجان‎انگیز بود. صرف حضور در این رقابت‎ها خودش موفقیت بزرگی برای جامعه بسکتبال بانوان ایران بود.

این مقام مسئول اذعان داشت: ما هرچند در بخش سه‌نفره اعزام‎های بیشتری داشتیم اما حقیقت این است که شاکله همین تیم‎های ملی سه‌نفره متشکل از بازیکنان پنج‌نفره است. بسکتبال بانوان ایران استعدادهای متعددی دارد که از این استعدادهای برتر در موقعیت‎های گوناگونی می‎توانیم استفاده کنیم. بسکتبال بانوان ایران به این استعدادها می‎بالد و باید بگویم هیچ‌یک از کشورهای همسایه ما چنین استعدادهایی را درون خود ندارند. ما مربیان بسیار زحمتکشی در سراسر کشور داریم که بهترین بازیکنان را پرورش می‎دهند.

طهماسیان اظهار داشت: سیستم برگزاری رقابت‎های لیگ برتر بسکتبال بانوان تغییر کرد. از سویی رسانه‎ها توجه چشمگیری به رشد و پیشرفت بسکتبال بانوان داشتند و قدم بزرگی برای اعتلای بسکتبال بانوان برداشتند.

وی یادآور شد: تعداد رقابت‎های برگزارشده برای بسکتبال بانوان در سراسر کشور بسیار بیشتر شده است و این قابل‌مقایسه با گذشته و دهه‎های پیشین نیست. اکنون ما در تمامی رده‎های سنی برای بسکتبال بانوان مسابقه برگزار می‎کنیم، از رده‎های مینی بسکتبال گرفته تا نونهالان، نوجوانان، جوانان ، امید و بزرگسالان. واقعاً روند خوبی را در پیش‌گرفته‌ایم. هرسال که جلوتر می‎رویم بیشتر پیشرفت می‌کنیم.

رئیس کمیته داوران و مسابقات بانوان فدراسیون بسکتبال که از داوران برجسته بسکتبال ایران نیز به شمار می‎رود خاطرنشان کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که اگر بانوان بسکتبال ایرانی به دلیل حجاب اسلامی‎شان از سوی فیبا محروم نمی‌شدند موفقیت بسیار بزرگ‌تری در انتظار آنها بود. اما اکنون به این موضوع چندان توجه نمی‌کنیم و فقط به پیشرفت بیشتر این رشته فکر می‌کنیم.

طهماسیان اذعان داشت: پس از صدور مجوز حضور بین‌المللی بسکتبال بانوان ایران از سوی فیبا انگیزه‌ها در بسکتبال بانوان بالا رفت، هم برای مربیان و هم برای بازیکنان و حتی مربیان و سایر دست‌اندرکاران. به نظر من بسکتبال بانوان ایران پتانسیل‌های بسیار فراوانی دارد و ما باید قدر آن را بدانیم. بسیاری از کشورهای همجوار و سایر کشورهای دنیا در آرزوی داشتن چنین استعدادهایی هستند تا روی آنها سرمایه‎گذاری کنند که از این رهگذر هم به پیشرفت اجتماعی دست پیدا کنند و هم مؤلفه سلامت از طریق ورزش را به اجتماع وارد کنند.

وی گفت: ما دستاوردهای بزرگی در بسکتبال بانوان در سال‎های اخیر داشته‌ایم. از حضور در جام‌جهانی و قهرمانی در غرب آسیا و شرکت کردن دربازی‌های آسیایی که بگذریم به موارد دیگری هم برخورد می‌کنیم همانند حضور نخستین ناظر زن ایرانی (صنم نظامی) دربازی‌های آسیایی جاکارتا.

این مقام مسئول تأکید کرد: بسکتبال بانوان ایران آن‌چنان ظرفیت دارد که می‌تواند درخشش بیشتر و بهتری در عرصه‌های بین‌المللی داشته باشد. درواقع پتانسیل بسکتبال بانوان ایران بسیار عظیم است.

طهماسیان اضافه کرد: نکته مهم بسکتبال بانوان ایران است که علاوه بر برگزاری مسابقات متعدد، نسل جوان و باتجربه را به‌خوبی باهم تلفیق کرده است. ما نه‌تنها برای نسل جدید که برای نسل قدیم بسکتبال ارزش و احترام قائلیم و در هر شرایطی باید از آنها استفاده کنیم.

تالین طهماسیان در پایان گفت: بسکتبال بانوان ایران روزهای خوبی پشت سر می‌گذارد اما به‌هرحال مشکل و چالش همیشه وجود دارند. ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این چالش‌ها برطرف شود. باید بر روی این موضوع هم تأکید کنم حالا که بسکتبال بانوان ایران به‌خوبی و باحجاب خود را در عرصه‌های بین‌المللی نشان داده است نیازمند حمایت بیشتر رسانه‌ها نیز هستیم. باید از رئیس فدراسیون بسکتبال هم تشکر کنم که دیدگاه تبعیض جنسیتی را در بسکتبال از بین برده و به بانوان بسکتبالیست میدان بیشتری داده است.

 
کد مطلب : ۱۴۵۳۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.