۰

زمزمه واگذاري چندين وزارتخانه به طالبان

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۳
زمزمه واگذاري چندين وزارتخانه به طالبان
در روزهای گذشته افغانستان به شدت درگیر مسائل امنیتی بوده است. اخباری که از همسایه شرقی به گوش می رسد چندان خوشایند نیست. برخی از کانال های تلگرامی افغانستان مانند صدای کابل یا صدای افغانستان، تصاویر و اخباری از مناطق مختلف در فضای مجازی نشر داده اند که گواه آن است طالبان سطح خشونت و جنایت به شیوه داعش در این کشور را افزایش داده اند. از سویی در خبرها آمده بود خلیل زاد توانسته است طالبان را برای یک توافق ایده ال راضی کند. اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان را پیرمحمد ملازهی، پژوهشگر و کارشناس ارشد مسائل شرق آسیا بررسی کرده ایم، ملازهی دربارۀ اوضاع این کشور می گوید: «در حال حاضر افغانستان به لحاظ امنیتی دچار مشکل جدی است. عواملی که این ناامنی و کشتار را ایجاد می کنند متنوع هستند، از طرفی داعش با هدف برپایی خلافت شرقی خراسان بزرگ ادعای خلافت اسلامی دارد و از طرفی طالبان که مدعی است که می خواهد امارت اسلامی را احیا کند و در همین چارچوب دست به عملیات نظامی میزند. این کارشناس می‌گوید: اگر امریکایی ها بخواهند در چارچوب تحولات جدید، قومیت های دیگر را نادیده بگیرند، خطر جنگ تمام عیار و تجزیه، افغانستان را تهدید می‌کند.مشروح این گفتگوی خواندنی را از نظر می گذرانید:
 
در چند روز اخیر در فضای مجازی اخباری دست به دست می شود از سر بریدن افغان ها از سوی گروهی خاص که مشخص نشده که آنها وابسته به طالبان یا داعش هستند. نظر شما در این باره چیست؟
کشتار در افغانستان به دلیل این است که مسببین آن، جریان هایی متفاوت با اهداف خاص و متفاوت هستند. اینکه داعش تا چه حدی در این کشور حضور دارد و سر افراد را میبرد واقعیت این است که باید بگویم داعش در این کشور بومی شده است. به این معنی که غیر از چچن ها، تاجیک ها، ازبک ها که در سوریه و عراق جنگیدند و پس از شکست، با این هدف به افغانستان آمدند که به آسیای مرکزی بروند گروهای محلی هستند و کسانی هستند که به دلایل مختلفی از جریان طالبان جدا شدند و پرچم داعش را بالا بردند، یعنی در حال حاضر داعش یک پرچم است که هر گروهی عملیاتی را انجام می دهد برای اینکه خودش را مطرح کند و در این مسیر از پرچم داعش استفاده می کند. این مشکلی است که افغانستان با آن روبه رو است. در ارتباط با کشتار بی رویه در این کشور عوامل متفاوتی وجود دارد،  دولت مرکزی اعلام کرد 21 نوع گروه مسلح در افغانستان وجود دارد که داعش عمده آن است و هر کدام در مناطق مختلف عملیات انجام می دهند. کشتار هم به شکل طبیعی پیش می آید، نیروهای دولتی و مسلح درگیر می شوند و افراد غیرنظامی قربانی می شوند.
 
کد مطلب : ۱۴۴۳۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.